Madde ve ısı ünitesinin öğretiminde eğitsel oyunları kullanmanın öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkisi ve sürece yönelik öğrenci görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GURBET YELİZ NUR

Danışman: AYŞE NESİBE ÖNDER

Özet:

Fen öğretimi bireylerin fen kavramlarını anlamalarını ve kendi hayatlarında bu fen kavramalarını karşılaştıkları problem durumlarında kullanmalarını öğretmeyi amaçlamaktadır. Yapılan çalışmalar öğrencilerin çoğunlukla soyut olan bu kavramaları anlamada ve günlük hayattaki olaylarla ilişkilendirmede zorluklar yaşadıklarını göstermektedir. Bu nedenle, fen kavramlarının anlaşılmasında, zor olarak algılanan konuların öğretilmesinde, öğrencilerin motivasyonlarını arttırıp derse aktif katılımlarını sağlayacak öğretim yöntem ve teknikleri ile öğretim materyallerine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu araştırmada; fen bilimleri dersi 6.sınıf madde ve ısı ünitesinin öğretiminde eğitsel oyunları kullanmanın öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma Iğdır ili Tuzluca ilçesine bağlı bir köy ortaokulunda öğrenim gören 6. Sınıf öğrencileri ile 2015-2016 eğitim öğretim yılında yürütülmştür. Araştırmada, karma desen kullanılmıştır. Araştırmaya deney (N= 14) ve kontrol (N= 17) gruplarının başarı ön teste göre denk olduğu toplam 31 öğrenci katılmıştır. Çalışmada deney grubunda eğitsel oyun tekniğine dayalı öğretim yapılırken, kontrol grubunda ise mevcut programa uygun öğretim yapılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak İnal (2014) tarafından geliştirilen ve 30 sorudan oluşan ‘Madde ve Isı Başarı Testi’ uygulanmıştır. Ayrıca çalışmada nitel verilerin toplanmasında deney grubunda yer alan 8 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre eğitsel oyun tekniği ile yapılan öğretimde öğrencilerin akademik başarılarında anlamlı fark tespit edilmiştir. Nitel bulgular sonucunda ise öğrencilerin daha önce derslerde eğitsel oyunlar vii oynamadıkları, derslerde eğitsel oyun oynamanın onlara keyifli, başarılı, yaratıcı gibi olumlu duygular hissettirdiği sonucuna ulaşılmıştır.