Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden uyum sorunu olan ve olmayan çocukların anne tutumlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: SEVDA YILMAZ

Danışman: ÜMİT DENİZ

Özet:

Araştırma okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden uyum sorunu olan ve olmayan çocukların anne tutumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda uyum sorunu olan ve olmayan çocukların anne tutumları arasında farklılık olup olmadığına, uyum sorunu olan ve olmayan çocukların anne tutumlarının çocukların bazı özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğine ve uyum sorunu olan ve olmayan çocukların anne tutumlarının ailenin bazı özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğine bakılmıştır. Araştırma tarama (survey) modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara'nın merkez ilçelerinden Çankaya İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 15 okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 352 çocuk ve anneleri oluşturmuştur. Araştırmada verilerin toplanması amacı ile Demografik Bilgi Toplama Formu, Uyum Sorununu Belirleme Formu ve Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) kullanılmıştır. Çocukların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla frekans ve yüzde analizi yapılmıştır. Ebeveyn Tutum Ölçeğinin güvenirliği için her bir faktöre ilişkin ve ölçeğin geneline ilişkin olarak belirlenen maddelerin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayılarına bakılmıştır. Çocukların Ebeveyn Tutum Ölçeğinden aldıkları puanların değişkenlere göre farklılık yaratıp yaratmadığı t Testi ve ANOVA ile sınanmıştır. Ayrıca tüm bulgularda betimsel istatistiğe yer verilmiştir. Araştırmaya alınan çocukların uyum sorunu var olma durumları; anne ve öğretmene göre uyum sorunu olması, yalnızca anneye göre uyum sorunu olması, yalnızca öğretmene göre uyum sorunu olması, anne ve öğretmene göre uyum sorunu olmaması şeklinde sınıflandırılmıştır. Araştırmaya alınan uyum sorunu olan çocukların uyum sorunu türlerine göre dağılımı annelerden ve öğretmenlerden alınan cevaplara göre değerlendirildiğinde; annelerin en fazla inatçılık ve kıskançlık sorunlarıyla karşılaştıkları; öğretmenlerin ise en fazla inatçılık ve içe kapanıklık sorunlarıyla karşılaştıkları belirlenmiştir. Uyum sorunu olan çocukların anne tutumları demokratik boyutta, çocukların okul öncesi eğitime devam etme süresine göre farklılık göstermiştir. Otoriter boyutta cinsiyete, kardeş sayısına, anne ve baba öğrenim düzeyine göre istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Aşırı koruyucu boyutta, okul öncesi eğitime devam etme süresine, anne ve baba öğrenim düzeyine göre farklılık göstermiştir. Uyum sorunu olan çocukların anne tutumları izin verici boyutta, araştırmanın değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermemiştir. Uyum sorunu olmayan çocukların anne tutumları ise demokratik boyutta, doğum sırasına göre; otoriter boyutta, çocuğun cinsiyetine ve yaşına göre farklılık göstermiştir. Aşırı koruyucu boyutta, okul öncesi eğitime devam etme süresine, anne ve baba öğrenim düzeyine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. İzin verici boyutta ise çocuğun yaşına ve baba öğrenim düzeyine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermiştir