Fen bilgisi öğretmen adaylarının kelime işlemci yazılımını görsel ve grafiksel tasarım amaçlı kullanabilme düzeylerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: ŞULE ELMALI

Danışman: SALİH ATEŞ

Özet:

Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının kelime işlemci yazılımını kullanarak görsel grafiksel tasarım amaçlı kullanabilme düzeylerinin belirlenmesi ve bu beceri düzeyleriyle öğretim teknolojilerine karşı tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Kelime işlemci yazılımını görsel grafiksel tasarım amaçlı kullanabilme düzeyini belirlemek için, en yaygın olarak kullanılan Microsoft Office Word programı tercih edilmiştir. Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan 3.sınıf öğrencisi olan 63 kişi oluşturmaktadır. Çalışmada kelime işlemci yazılımı (MS Word) ile gerçekleştirilen Görsel Grafiksel Tasarım Oluşturma Testi (GGTOT), araştırmacı tarafından seçilmiş olup, Fen Bilimleri ders ve çalışma kitaplarında bulunan görsel tasarımlar ve çizim yapılabilecek türdeki ögeleri içeren 4 soruluk bir performans testidir. Bu görevler sırasıyla çizim nesnesi, akış diyagramı, tablo ve kavram haritası oluşturma şeklindedir. Daha sonra, aynı öğrenci grubunun öğretim teknolojilerine karşı tutumlarını belirlemek için 37 sorudan oluşan beşli likert tipi "Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojilerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi" anketi kullanılmıştır. Anket, derslerde öğretim teknolojilerinin kullanımına inanma, derslerde öğretim teknolojilerinin kullanımından zevk alma, öğretim teknolojilerinin kullanımından zevk almama, öğretim teknolojilerini kullanmaya isteksiz olma, öğretim teknolojilerinin faydalarına inanma olmak üzere toplam 5 alt boyuta sahiptir. Ölçme araçlarının uygulanmasından elde edilen bulgular, erkeklerin GGTOT puanlarının kızlara göre daha yüksek olduğu ve bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu sonucunu ortaya çıkarmıştır. Ayrıca, öğretmen adaylarının , kişisel bilgisayara sahip olma durumunun da GGTOT puanları üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. GGTOT alt boyutlarından elde edilen puanlar ile ÖTYTÖ ölçeğinden aldıkları toplam puan arasındaki ilişki sonuçları ise, "tablo oluşturma" alt boyutu hariç tüm alt boyutlar ile ÖTYTÖ toplam puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya çıkarmıştır. Tablo oluşturma alt boyutu ile GGTOT başarı puanı arasında herhangi bir ilişki bulunamamıştır.