Romantik ilişkilerde bağlanma yaralanmaları ölçeğinin geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sare Terzi

Danışman: YAŞAR ÖZBAY

Özet:

Romantik ilişkiler yetişkinlik dönemi yakın ilişkilerinden biridir. Ayrıca, yetişkinlikte romantik bir ilişkinin kurulması ve sürdürülmesi gelişimsel bir görevdir. Bağlanma ilişkisi bebeklerin birincil bakıcı ile kurdukları ve sürdürdükleri güven ve bakıma dayalı ilişkidir. Bağlanma ilişkisi yaşamın ilk yılında geliştirilir ve aktif olur. İlerleyen yıllarda bağlanma davranışının yoğunluğu, azalarak devam eder. Bağlanma, yaşam boyu devam eden bir davranış sistemidir. Bebeklikte bağlanma ilişkisinde birinci bağlanma figürü genellikle anne olurken; yetişkinlikte birincil bağlanma figürü çoğu zaman romantik ilişkideki eş olmaktadır. Bağlanma yaralanmaları psikoloji, psikolojik danışma, aile ve çift danışması alanlarında yeni bir kavramdır. Yetişkin romantik ilişkilerinde, kritik ihtiyaç anlarında bağlanma figürünün ulaşılabilir ve cevap verebilir olduğuna dair güvensizlik yaşandığında ve bu güvensizlik travmatik olarak algılandığında, bağlanma yaralanması gerçekleşmektedir. Bağlanma yaralanmaları, çift terapilerinde sık sık karşılaşılan ve iyileştirilmediğinde tekrar tekrar ortaya çıkan bir durumdur. Bu çalışmanın amacı; yeni bir kavram olan bağlanma yaralanmalarını ölçmeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmek ve bağlanma yaralanmaları kavramına ilişkin yapıyı ortaya koymaktır. Bu doğrultuda çalışma, ölçek geliştirme sürecine ilişkin adımlar izlenerek yürütülmüştür. Romantik İlişkilerde Bağlanma Yaralanmaları Ölçeği deneme formu en az bir yıllık evli 359 kişiye uygulanmıştır. Elde edilen veriler üzerinden yapılan analizler sonucunda sosyal bilimler ve davranış bilimleri açısından kabul edilebilir değerlerde, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı elde edilmiştir. Romantik İlişkilerde Bağlanma Yaralanması puanları, çeşitli değişken göz önüne alınarak incelenmiştir. Elde edilen bulgular ölçek geliştirme, yetişkin bağlanma teorisi ve bağlanma ile ilgili mevcut ölçme araçları bağlamında tartışılmıştır.