Spor işletmelerinde işgörenlerin kayırmacılık algısı ile iş tatmini arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: SEVGİ TURGUT

Danışman: İBRAHİM FATİH YENEL

Özet:

Bu çalışmanın amacı işletme faaliyetleri içinde önemli bir yer tutan spor işletmelerinin yönetim şekline değinmek, işletmeciliği hakkında bilgi vermek, personel stratejileri hakkında bilgi vermek ve spor işletmelerinde çalışan işgörenlerin kayırmacılık algısı hakkında bilgi vermektir. Çalışmanın evreni 2014 yılında Ankara İlinde yer alan belediye ve özel spor tesislerinde işgören olarak çalışan kişilerden oluşmaktadır. Örnekleme yöntemi olarak basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılmış ve örneklem ise basit tesadüfi yöntem ile seçilmiş, yapmış olduğumuz bu çalışmaya katılmayı kabul eden 101 özel spor tesisinde, 125 belediye spor tesisinde çalışan işgörenden olmak üzere toplam 226 kişiden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak literatür taraması sonucu 3 bölümden oluşan, birinci bölümde katılımcıların demografik özelliklerini tespit etmek için uygun seçenekli 8 soru sorulmuştur. İkinci bölümde ise veri toplama aracı olarak; Abdalla ve diğerleri (1998) ile Ford ve Mc Laughin (1985) tarafından geliştirilmiş olan ölçekten hareketle, Asunakutlu ve Avcı (2009) tarafından geliştirilen 14 ifadeli ve 3 alt boyuttan oluşan nepotizm ölçeği kullanılmıştır. Son bölüm olan üçüncü bölümde, Schneider ve Dachler (1978) tarafından geliştirilen ve türkçeye çevirisi Ergin (1997) tarafından (aktaran Asunakutlu ve Avcı, 2009) gerçekleştirilen iş tatmini; yükselme olanakları, iş arkadaşlarından tatmin, ücret tatmini, yönetimden tatmin ve işin kendisinden tatmin olmak üzere beş boyutta ölçülmüştür. Çalışılan Tesisin Statüsü değişkenine göre bütün kayırmacılık ölçeği alt boyutlarında, belediye tesislerinde çalışanların lehine anlamlı fark tespit edilmiştir. Terfide Kayırmacılık (p=.000, p<.05), ve İşlem Kayırmacılığı (p=.001, p<.05), İşe Alma Sürecinde Kayırmacılık (p=.002, p<.05), olarak tespit edilmiştir bu nedenle anlamlı farklılık vardır. Çalışılan tesisin statüsü kayırmacılık algısı üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir. Belediyede çalışan katılımcılar kayırmacılığın daha yüksek olduğunu ifade etmişlerdir. Çalışılan tesisin statüsü değişkenine göre iş tatmini ölçeğinde Ücret Tatmini (p=.004, p<.05), Yükselme Olanakları (p=.022, p<.05), Yönetimden Tatmin (p=.004, p<.05), İş Arkadaşlarından Tatmin (p=.011, p<.05) alt boyutlarında özel statüde olan tesislerde çalışanlar lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.