Erozyon mekanizması yaklaşımı ile iş parçası yüzey kalitesinin iyileştirilmesinde parçacık boyutu ve hızının etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA HAYRİ İNCİRKUŞ

Danışman: RAHMİ ÜNAL

Özet:

Günümüzde, gelişen teknolojiyle birlikte artan makine kullanımlarına bağlı olarak karmaşık parçalara gereksinim giderek artmaktadır. Bu karmaşık parçaların imalatında da eklemeli imalat yöntemi hızla yaygınlaşmaktadır. Eklemeli imalatın en büyük dezavantajı, yüzey kalitesinin iyileştirilmesi hususunda klasik yöntemler yerine yeni yöntemlere ihtiyaç duyulmasıdır. Bu çalışma, gelecekte eklemeli imalat yöntemiyle üretilecek parçaların, yüzey kalitesinin iyileştirilmesinde kullanılabilecek olan “abrasif parçacıkla yüzey iyileştirme” metodunun temel mekanizmasının anlaşılmasını amaçlamaktadır. Bunun için çelik malzemeden üretilmiş belirli başlangıç yüzey kalitesine sahip basit geometrili yüzeylerin abrazif aşınma mekanizmasıyla yüzey kalitesinin iyileştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, Silisyum Karbür - Su karışımı ve susuz Silisyum Karbür içerisinde numunelerin kendi ekseni etrafında dönme ve ilerleme hareketiyle numunelerin yüzey kalitesindeki değişimler incelenmiştir. Çelik numuneler Ç1040 malzemeden üretilmiş, numunenin aşındırıcı ortam içerisindeki hareketi 1,5 m/s, 1,75 m/s ve 2,0 m/s olmak üzere üç farklı hızda uygulanmıştır. Bu hızlarda numuneler beş saate kadar farklı sürelerde işleme tabi tutulmuştur. Deneylerde, F20 ve F36 Silisyum Karbür tozları ayrı ayrı ve karışım olarak kullanılmıştır. Su karışımlı F20 tozlarıyla yapılan deneylerde malzeme yüzey kalitesinde iyileşmeler görülürken, su karışımlı F36 tozlarıyla yapılan deneylerde malzeme yüzey kalitesinde artışlar meydana gelmiştir. F36 parçacıklı deneylerin sonucunda, kısa süreli maruziyette yüzey kalitesinde olumlu etki görülürken sürenin artışıyla birlikte yüzey kalitesinde bozulmalar görülmüştür. Sulu F20 ve F36 toz karışımı ile yapılan deneylerde ise yüzey kalitesinde iyileşmeler görülmüştür. Fakat F36 tozlarının etkisi ile yüzeyde bozulmaların başladığı SEM görüntüleriyle tespit edilmiştir.