Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Öğrenci: SAVAŞ ÇITLAK
Danışman: SEDA HATİPOĞLU
Özet:İnsan ve metaların bir yerden başka bir yere aktarılmasına ulaşım denmektedir. İnsanlar, araçlar, yollar, trafik ışık ve işaretleri ulaşım sistemini oluşturmaktadır. Tüm ulaşım sistemlerinde baş aktör insandır. İnsanların ulaşım gereksinimlerini karşılamak asıl amaç olup, bu amaçla toplu taşımaya öncelik ve ağırlık verilmelidir. Şehirlerin kısıtlı yol olanaklarını verimli biçimde kullanabilmenin yolu bundan geçmektedir. Ankara'da mevcut trafik yapısında ana arterlerin az olması, bölgeler arasındaki toplu ulaşımın Kızılay ve Ulus üzerinden aktarmalı olması var olan kısıtlı kaynakları daha da verimsiz hale getirmektedir. Çayyolu - Çankaya ulaşımında kullanılan Eskişehir Yolu, İsmet İnönü Bulvarı ve Atatürk Bulvarı incelendiğinde, şehir merkezi Kızılay ve Ulus'a yakın olması, kamu kuruluşlarının, alışveriş merkezlerinin, büyükelçiliklerin, özel şirketlerin ve üniversitelerin bu hat üzerinde bulunması kısıtlı yol olanaklarını verimsiz hale getirmektedir. Bu verimsizlik, Eskişehir Yolu, İsmet İnönü Bulvarı ve Atatürk Bulvarı üzerinde trafik sıkışıklığına, zaman ve enerji kaybına neden olmaktadır. Bu çalışmada, mevcutta Çayyolu'ndan Çankaya'ya otobüsle gitmek isteyen yolcuların Eskişehir Yolu üzerinden Kızılay veya Ulus'a gidip oradan aktarmayla ya da Eskişehir Yolu'nu kullanarak aktarmasız Çankaya'ya gitmesi yerine, İncek Bulvarı üzerinden aktarmasız hizmet verecek bir otobüs hattıyla Çankaya'ya ulaşmasının hem zaman, hem kısıtlı kaynaklar, hem de işgücü açısından daha verimli olacağı saha ve anket çalışmalarıyla ortaya koyulmaya çalışılmıştır.