ANADOLU GÜZEL SANATLAR LİSELERİNDE VERİLEN GRAFİK (ÖZGÜN BASKIRESİM) DERSİNİN AMAÇ VE UYGULAMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Savaş Kurtuluş ÇEVİK

Danışman: GÜLER AKALAN

Özet:

Bu araştırmada amaç; (AGSL) Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri resim bölümü öğretmen ve öğrencilerinin, grafik (özgün baskıresim) dersinin amaç ve uygulamalarına yönelik görüşlerini dikkate alarak, uygulanmakta olan programın sorunları üzerine öneriler geliştirmektir. Araştırma, betimsel nitelikte bir alan araştırmasıdır. Veri toplama araçları olarak, kaynak tarama, anket ve görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2006-2007 eğitim öğretim yılında Türkiye'deki 54 AGSL nin öğretmen ve öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise random tekniği ile seçilen 23 AGSL deki 376 öğrenci ve 22 öğretmendir. Uygulanan anket sonucunda elde edilen bilgiler SPSS paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Anketlerde yer alan her sorunun frekans ve yüzde değerleri alınıp tablolaştırılarak, grafik dağılımları ile yorumları yapılmıştır. Ayrıca Grafik (özgün baskıresim) alanına ilişkin farklı üniversitelerden 4 öğretim üyesi ile AGSL de uygulatılan baskıresim eğitimi ve sorunları üzerine 7 sorudan oluşan yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda; MEB AGSL grafik (özgün baskıresim) öğretim programı ile bazı fakültelerde öğretmen adaylarına öğretilen özgün baskıresim eğitimi arasında denklik sorunu dikkat çekmiştir. Ayrıca alanında uzman öğretmen eksikliği, ders saatlerinin yetersizliği, öğrenme ve öğretme ortamlarının yeterince uygun olmaması, öğretim materyalinde yaşanan kaynak sıkıntısı vb. nedenlerin, dersin amaç ve uygulamalarını olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir.