Ortaokul Öğrencilerinin Fen Akademik Başarıları ile Diğer Dersler Akademik Başarıları Arasındaki ilişkinin Araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SELMA NAS

Danışman: MUSTAFA SARIKAYA

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Çalışmanın amacı öğrencilerin; fen ve teknoloji dersi akademik başarısı ile matematik, sosyal bilgiler, Türkçe ve İngilizce dersleri akademik başarıları arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Araştırmanın modeli ilişkisel tarama modelidir. Araştırmanın örneklemini, Ankara il merkezindeki, orta ölçekli bir ortaokulda, 2012-2013 eğitim öğretim yılında 4.,6.,7., ve 8. sınıflarda öğrenim gören toplam 888 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, öğrencilerin yıl boyunca aldıkları; fen ve teknoloji, matematik, sosyal bilgiler, Türkçe ve İngilizce derslerindeki yazılı notlarıdır. Veriler e-okul sistemi kullanılarak temin edilmiştir. Öğrencilerin belirtilen derslerdeki başarılarının, sınıf düzeyi ve cinsiyetle bir ilişkisi olup olmadığını belirlemek için bağımsız t-Testi ve ANOVA, dersler arasındaki ilişkinin açıklanmasında Pearson korelasyon katsayısı analizi, diğer derslerdeki başarının fen ve teknoloji dersi başarısını yordama gücünü tespit etmede, çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin en başarılı oldukları dersin Türkçe, en başarısız oldukları dersin matematik olduğu görülmüştür. Öğrencilerin akademik başarıları, 4. sınıfta 6.,7. ve 8. sınıfa göre anlamlı derecede yüksektir. Fen ve teknoloji dersi akademik başarısı ile, diğer dersler arasında oldukça yüksek ve pozitif yönlü bir korelasyon saptanmıştır. Adı geçen dersler fen ve teknoloji akademik başarısının % 84zünü açıklamaktadır. Yordayıcı değişkenlerin fen ve teknoloji dersi akademik başarısı üzerindeki önem sırası; Türkçe, matematik, İngilizce, sosyal bilgiler şeklinde tespit edilmiştir.