Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri ile benlik saygısı düzeylerinin çeşitli sosyo-demografik özelliklerine göre karşılaştırılması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: ZEYNEP BENGÜ KUMBAROĞLU

Danışman: İBRAHİM YILDIRAN

Özet:

Ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri ile benlik saygısı düzeylerinin çeşitli sosyo-demografik özelliklerine göre karşılaştırıldığı çalışmanın örneklemini, 2011-2012 öğretim yılında Ankara?da öğrenim gören, tesadüfi yöntemle seçilmiş 13 ortaöğretim okulundan 532 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, ?Kişisel Bilgi Formu?, ?Empatik Eğilim Ölçeği? ve ?Benlik Saygısı Envanteri? kullanılmıştır. Bulgulara göre, ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri cinsiyet, öğrenim düzeyi, anne-baba eğitim düzeyi ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermezken, spor yapan öğrencilerde kendini güzel ve yakışıklı bulan, spor yapmayan öğrencilerde ders dışı etkinliklere katılan öğrenciler lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Ortaöğretim öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri cinsiyet, öğrenim düzeyi ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermezken, anne eğitim durumu yüksekokul olan öğrenciler lehine anlamlı farklılık görülmüştür. Ayrıca spor yapan öğrencilerde arkadaş grubu olan, spor yapmayan öğrencilerde baba eğitim düzeyi yüksekokul olan öğrenciler lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri ile benlik saygısı düzeyleri, lisanslı olarak bir spor branşıyla uğraşma, bireysel- takım sporu yapma ve vücut temaslı-vücut temassız spor branşıyla uğraşma değişkenlerine göre de anlamlı farklılık göstermemiştir. Elde edilen bulgular, bireyde empati kurma yeteneğinin ortaya çıkmasında etken olan olumlu benlik kavramının, spor yapan öğrencilerde olumlu kişilik özelliği geliştirmeleri nedeniyle üst düzeyde olduğunu göstermektedir. Okullarda verilecek beden eğitimi dersleri ile spor kulüplerinde benlik saygısı-empati temalı çalışmaların arttırılması, özellikle ergenlik dönemindeki gençlerde ahlaki ve sosyal beraberliğin geliştirilmesi açısından önemli bir yere sahip olacaktır.