TRT Türk Halk Müziği repertuvarına kayıtlı Giresun türkülerinin güzel sanatlar liseleri programında yer alan THM teori ve uygulaması derslerinde kullanılabilirliği üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BATUHAN TÜFEKÇİ

Danışman: Murat Karabulut

Özet:

Bu araştırmada TRT Türk Halk Müziği repertuvarına kayıtlı Giresun türkülerinin, güzel sanatlar liseleri programında yer alan Türk Halk Müziği Teori ve Uygulaması derslerinde konu içeriklerini destekleyici olarak kullanılabilirliği incelenmiştir. Araştırmada, Giresun türkülerinin makam ve usul özelliklerinin ortaya konulması, söz unsurları bakımından uygunluğunun incelenmesi ve bu eserlerin THM Teori ve Uygulaması derslerinde konu içeriklerini destekleyici olarak kullanılabilirlik durumlarının tespiti amaçlanmaktadır. Araştırmanın evrenini TRT THM repertuvarında bulunan 4991 sözlü ve sözsüz eser, örneklemini ise TRT THM repertuvarında Giresun iline kayıtlı 64 sözlü eser oluşturmaktadır. Her bir türkü makamlarına, usullerine ve söz unsurlarına göre ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Araştırma nitel bir araştırmadır. Verilerin elde edilmesi aşamasında, TRT THM repertuvarındaki Giresun türküleri belgesel tarama tekniği ile tespit edilmiştir. Türküler makam, usul ve söz unsuru özellikleri açısından incelenirken içerik çözümlemesi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular tablolar ve grafiklerle gösterilip

yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda ders içeriklerini destekleyici olarak kullanımı uygun olduğu ve uygun olmadığı düşünülen türküler belirlenmiş ve tablolarda gösterilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Müzik Eğitimi, Makam, Usul, Türk Halk Müziği, Giresun