Güzel sanatlar eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında temel sanat eğitimi/temel tasarım dersine ilişkin öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Öğrenci: PINAR TOKTAŞ

Danışman: İBRAHİM KISAÇ

Özet:

Araştırmada Güzel Sanatlar Fakülteleri ve Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim alanında Temel Sanat Eğitimi/Temel Tasarım dersini yürüten öğretim elemanları ve öğrencilerin derse ilişkin görüşleri değerlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Güzel Sanatlar Fakülteleri ve Eğitim Fakültelerinde bu dersi yürüten 23 öğretim elemanı ve 210 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmaya ait nitel veriler Fakültelerin web sayfaları, dokümanlar ve öğretim elemanlarıyla yapılan görüşmeler sonucunda elde edilmiştir. Araştırmaya ait nicel veriler ise anket yoluyla elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde frekans, yüzde, t-testi ve anlamlık düzeyinden yararlanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonuçlarından ve önerilerinden bazıları şöyledir; 1)Mevcut literatürden hareketle temel tasarımın ilke ve elemanları konusunda kavram birliğinin olmadığı görülmüştür. 2)Öğretim elemanlarının benzer içeriklerle derslerini yürüttükleri anlaşılmıştır. 3)Öğrencilerin öğretim elemanlarına oranla ders süresince verilen teorik bilgileri yetersiz buldukları görülmüştür. Dersin teorik ve uygulama sürelerinin eşit tutularak, uygulamaları karşılayan teorik konular vurgulanmalıdır. 4)Öğrencilerde özgün ifade gücünün geliştirilmesi amacıyla teknik serbest bırakılarak konuya ilişkin kavramlar kazandırılmalıdır. 5)Dersin işlenişinde seçilen uygulamalar farklı sanat alanlarının özellikleri dikkate alınarak düzenlenmelidir.