Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SARE TÜRKMEN
Danışman: Saide Özbey
Özet:
Araştırma 60-72 aylık çocukların motivasyon düzeyleri ile duygusal zeka ve benlik algıları
arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çocukların motivasyon düzeylerini
ve motivasyon düzeylerinin duygusal zeka ve benlik algılarını nasıl etkilediğini ortaya
koymak açısından önem taşımaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. 2017-2018
eğitim öğretim yılında Trabzon ili Ortahisar merkez ilçesinde yer alan bağımsız
anaokulları ve ilköğretime bağlı anasınıflarında bulunan 60-72 aylık çocuklar evreni;
evrenden tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle seçilmiş 300 çocuk örneklemi
oluşturmaktadır. Veriler “Genel Bilgi Formu”, “Okul Öncesi Çocuklar İçin Motivasyon
Ölçeği”, “Sullivan Duygusal Zeka Ölçekleri” ve “DeMoulin Benlik Algısı Ölçeği” ile elde
edilmiştir. Araştırma sonucunda çocukların motivasyon düzeylerinin 1 kardeşe sahip
olanların, okul öncesi eğitime 2 yıl ve üzeri devam edenlerin, bağımsız anaokulunda eğitim
alanların, anne ve babası önlisans ve lisans mezunu olanların, annesi çalışanların, annebabası
profesyonel meslek sahibi olanların ve yüksek sosyoekonomik düzeye sahip
çocukların lehine anlamlı farklılık gösterdiği (p<0.50); cinsiyet ve aile yapısı
değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği (p>0.50) bulunmuştur. Çocukların
duygusal zekalarının 1 kardeşe sahip olanların, okul öncesi eğitime 2 yıl ve üzeri devam
edenlerin, bağımsız anaokulunda eğitim alanların, anne ve babası önlisans ve lisans
viii
mezunu olanların, annesi çalışanların, anne-babası profesyonel meslek sahibi olanların ve
yüksek sosyoekonomik düzeye sahip çocukların lehine anlamlı farklılık gösterdiği
(p<0.50); cinsiyet ve aile yapısı değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği
(p>0.50) saptanmıştır. Çocukların benlik algılarının 1 kardeşe sahip olanların, okul öncesi
eğitime 2 yıl ve üzeri devam edenlerin, bağımsız anaokulunda eğitim alanların, anne ve
babası önlisans ve lisans mezunu olanların, annesi çalışanların, anne-babası profesyonel
meslek sahibi olanların ve yüksek sosyoekonomik düzeye sahip çocukların lehine anlamlı
farklılık gösterdiği (p<0.50); cinsiyet ve aile yapısı değişkenlerine göre anlamlı farklılık
göstermediği (p>0.50) bulunmuştur. Çocukların motivasyon düzeyleri ile duygusal zekaları
arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır. Çocukların motivasyon
düzeyleri ile benlik algıları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki
bulunmuştur. Çocukların duygusal zeka düzeyleri ile benlik algıları arasında pozitif yönde
ve orta düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler : Okul Öncesi Eğitim, Motivasyon, Duygusal Zeka, Benlik Algısı