Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DÖNDÜ ERDOĞAN İNAN
Danışman: Ülkü Polat
Özet:
Araştırma inmeli hasta ve bakım verenlerine verilen taburculuk eğitiminin hasta
memnuniyeti ve bakım verenin bakıma hazır oluşluğu üzerine etkisini belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Çalışma 58 hasta, 58 bakım veren ile tek gruplu, ön-son test tasarımlı yarı
deneysel olarak yapılmıştır. Verilerin toplanmasında Hasta ve Bakım Veren Tanıtım
Formu, Bakım Vermeye Hazır Oluşluk Ölçeği, Satis-İnme Memnuniyet Anketi ve Barthel
İndeksi kullanılmıştır. Araştırmanın uygulanabilmesi için çalışmanın yapıldığı kurumdan
ve çalışmaya katılan hasta yakınlarından yazılı onam alınmıştır. Araştırmada inmeli
hastalara ve bakım verene verilecek planlı taburculuk eğitimin planlanması için her hasta
için hemşirelik tanıları (Olası/Potansiyel) belirlenmiştir. Bu tanılar doğrultusunda Kayseri
Şehir Hastanesi Nöroloji Kliniğine gelen inmeli hastalara ve bakım verenlerine inme ile
ilgili taburculuk eğitimi ve eğitim kitapçığı araştırmacı tarafından verilmiştir. Taburculuk
eğitimi öncesinde ve taburculuktan 1 ay sonra hastaların memnuniyeti Satis-İnme
Memnuniyet Anketi ile bakım verenlerin bakıma hazır oluşluğu ise Bakıma Hazır Oluşluk
Ölçeği ile değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda, planlı taburculuk eğitimi sonrası bakım
verenlerin bakım vermeye hazır oluşluk ölçek ortanca puanları ve hastaların satis-inme
anketi ortanca puanları taburculuk eğitimi öncesine göre istatistiksel olarak anlamlı
düzeyde yüksek tespit edilmiştir (p<0.05). Sonuç olarak; hasta ve bakım verenlerine
verilen planlı taburculuk eğitiminin, bakım verenin bakıma hazır oluşluğunu ve hasta
memnuniyetini arttırmada etkili olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlara göre hemşirelerin
inmeli hasta ve bakım verenlerine planlı taburculuk eğitimi vermesi önerilmiştir.
Anahtar Kelimeler : İnme, hazır oluşluk, memnuniyet, bakım veren