2018 TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN İŞ EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Neşe ÇETİN

Danışman: Pınar Bilasa

Özet:

Teknoloji ve Tasarım dersi Milli Eğitim Bakanlığına (MEB) bağlı ortaokullarda 7 ve 8. sınıf programlarında okutulmaktadır. Temelinde İş Eğitimi olan bu ders günümüze kadar farklı süreçlerden geçerek değişime ve gelişime uğramış 2018 Teknoloji ve Tasarım dersi öğretim programı adıyla son halini almıştır. Günümüzde bu derse kaynaklık eden öğretmenlerin arasında süreçleri aktif olarak gözlemlemiş İş Eğitimi öğretmenleri bulunmaktadır. Çalışmanın amacı, İş Eğitimi öğretmenlerinin 2018 Teknoloji ve Tasarım dersi öğretim programına yönelik görüşlerini alarak Teknoloji ve Tasarım dersi öğretim programını değerlendirmektir. Ayrıca çalışma kapsamında İş Eğitimi dersinden Teknoloji ve Tasarım dersine kadar olan tarihsel süreç ve programların yapıları, Teknoloji ve Tasarım öğretmeni yetiştirilmesine kaynaklık eden okullar ve bölümlerin tarihsel süreci, farklı ülkelerin teknoloji ve tasarım eğitimi incelenmiştir. Kesitsel tarama modeli kapsamında yürütülen araştırma Ankara Yenimahalle ilçesindeki ortaokullarda çalışan İş

vi

Eğitimi öğretmenlerini kapsamaktadır. Araştırmacı tarafından geliştirilen veri toplama aracının geçerlik güvenirlik analizleri yapılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 24.0 kullanılmıştır. Çalışma sonucunda program kazanımlarının öğrencilere ürün geliştirme yeteneği kazandırma ve problem çözme becerilerini geliştirmeye yönelik olduğu görülmüştür. Programın uygulanabilmesi için ders sürelerinin yetersiz olduğu, öğretmenlerin hizmet içi eğitimlere ihtiyaç duyduğu görüşüne ulaşılmıştır. Bu kapsamda ders sürelerinin yeniden düzenlenmesi ve öğretmenlerin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının karşılanması yönünde gerekli düzenlemeler yapılabilir. Teknoloji ve tasarım atölyesi bulunmayan okullar için gerekli fiziki şartların oluşturulması önerilebilir.

Anahtar Kelimeler : Teknoloji, tasarım, teknoloji ve tasarım dersi, iş eğitimi dersi, program değerlendirme.