Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri ile Anadolu Liselerinin Dokuzuncu Sınıf Türk Edebiyatı Dersi Şiir İnceleme Yöntemi Konusu Hedeflerine Ulaşma Düzeylerinin Karşılaştırılması (Bayburt Merkez Örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hülya Kübra Gürsoy

Danışman: AYŞE YÜCEL ÇETİN

Özet:

Araştırmanın amacı mesleki ve teknik Anadolu liseleri ile Anadolu liselerinin dokuzuncu sınıf Türk edebiyatı dersinde şiir inceleme yöntemi konusunun hedeflerine ulaşmalarında, aralarında farklılık olup olmadığını belirlemektir. Araştırmada betimsel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Bayburt il merkezindeki mesleki ve teknik Anadolu liseleri ile Anadolu liseleridir. Merkezde bulunan tüm mesleki ve teknik Anadolu liseleri ve amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş olan Bayburt Anadolu Lisesi, Rekabet Kurumu Anadolu Lisesi örneklem olarak belirlenmiştir. Bu okullarda 2014-2015 yılında öğrenim gören 537 dokuzuncu sınıf öğrencisi araştırmaya katılmıştır. Dokuzuncu sınıf Türk edebiyatı dersi 2005 yılı öğretim programına göre şiir inceleme yöntemi konusunda 26 tane kazanım bulunmaktadır. Bu kazanımların bilişsel alanla ilgili olması sebebiyle, ölçme aracı bilgi testi şeklinde planlanmıştır. Bilgi testindeki sorular konunun kazanımlarına yönelik hazırlanmıştır. Yıllık ders planında ilgili konunun bitimini takiben veriler toplanmıştır. Toplanan veriler grafiklere aktarılarak çıkan sonuçlar yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda Anadolu liselerinin konu ile ilgili bütün kazanımlara ulaşmada mesleki ve teknik Anadolu liselerinden daha başarılı oldukları tespit edilmiştir. Mesleki ve teknik Anadolu lisesi öğrencilerinin başarı profili ile şiir inceleme yöntemi konusunda hedeflenen kazanımların örtüşmediği sonucuna varılmıştır. Araştırmanın sonunda ortaya çıkan sonuçlara dayanarak araştırmacı tarafından sunulan önerilere yer verilmiştir