Pratik Endüstriyel Tasarım Uygulamalarındaki Dijital Makine Ekranlarında Taklit Nesne Veya Düz Tasarım Kullanımı Karar Yönergeleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hayriye Ezgi METHİBAY

Danışman: AYDIN ŞIK

Özet:

Günümüz endüstrisinde insan-makine etkileşiminin önemli bir kısmını dijital makine ekranları oluşturmaktadır. Dijital makine ekranlarından faydalanmak için kullanıcılar Grafik Kullanıcı Arayüzü (GKA) kullanmaktadır. En sık kullanılan tasarım yaklaşımları “taklit nesne” ve “düz tasarım” şeklinde belirtilebilir. Geçen zamanla birlikte, yönelim taklit nesne tasarımından yanadır, son zamanlarda akıllı telefon ve kişisel bilgisayar arayüzlerinde düz tasarıma kaymaktadır. Fakat, daha kompleks makineler meydana getirildikçe ve fonksiyonelliklerinin uygulanması zorlaştıkça, daha sezgisel bir tasarımın hayata geçirilmesi gerekli olmaktadır. Bu tezin amacı, tasarımcıya hangi tasarım yaklaşımının hangi tür dijital makine ekranı için daha iyi olacağını seçmesine yardımcı olacak bir karar yönergesi sağlamaktır. Tez kapsamında toplanan verilerin analizi SPSS 25.0 programı ile yapılmış ve %95 güven düzeyi ile çalışılmıştır. Çalışma kapsamında bazı çıkarımlara ulaşılmıştır. Bunlar; dijital göçmen kullanıcılar için yeni bir makine arayüzü tasarımında en çok taklit nesne yaklaşımı tercih edilmektedir. Ancak dijital yerli kullanıcılar için yeni bir makine arayüzü tasarımında da düz tasarım tercih edilmektedir. Tasarımcılar arasında sanal gerçeklik / artırılmış gerçeklik tasarımcısı (VR/AR) kompleks bir arayüz tasarımda taklit nesne yaklaşımı daha önde görülmektedir. Bunu kullanıcı deneyim tasarımcısı (KDT) ve Grafik Arayüz Tasarımcısı (GA) ünvanı taşıyanlar takip etmektedir. Taklit nesne uygulama aracı açısından bakıldığında en çok Arayüz Geliştirici (AG) ünvanını taşıyan uzmanların tercih ettiği görülmektedir. Ancak KDT ve GA ünvanları açısından ise tercih oranı yüzde onun altındadır. EAG ünvanlarının tercihi söz konusu değildir. Dijital göçmen kullanıcıları için yeni bir makine arayüzü tasarımında düz tasarımı en çok tercih edenler kullanıcı arayüzü tasarımcısı (KAT) ünvanılı uzmanlardır. Dijital yerli kullanıcılar için yeni bir makine arayüzü tasarımlarında VR/AR ünvanlı tasarımcılar yalnız düz tasarım tercih ettikleri anlaşılmaktadır. AG ve KDT ünvanlılar ise taklit nesne tasarımını tercih ettikleri görülmektedir. Taklit nesne tasarımını tercih etmeyen ünvanlı olarak VR/AR tasarımcıları olduğu anlaşılmaktadır