Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Kamil TANRIÖVER
Danışman: Halil İbrahim Bülbül, Kamil Tanrıöver
Özet:
Bu araştırmada, İnsansız Hava Araçları (İHA) Teknolojisi ve Operatörlüğü ön lisans programında öğrenim gören öğrencilerin, İHA uçuş eğitimlerinde uçuş benzetim (simülasyon) programı kullanılmasına ilişkin görüşleri incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden, eylem araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 güz dönemi, Eskişehir Teknik Üniversitesi Porsuk Meslek Yüksekokulu İHA Teknolojisi ve Operatörlüğü ön lisans programının I. ve II. sınıfında eğitim-öğretim gören ve amaçsal örnekleme yöntemi ile belirlenen 8’i kız, 12’si erkek toplam 20 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilere, DJI firması tarafından ücretsiz sunulan bir uçuş benzetim programı olan (DJI Flight Simulator) ile sanal ortamda uçuş deneyimi yaşatılmış, daha sonra veri toplama sürecine geçilmiştir. Veriler, tez danışmanı ve araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile odak grup görüşmesi ve gözlem yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmış, öğrenciler tarafından sorulara verilen cevaplar kodlar ve temalar şeklinde derlenerek anlamlı hale getirilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin uçuş benzetim programını kullanmaktan büyük keyif aldıkları ve uçuş eğitimlerinde kullanılmasını istedikleri şeklinde olumlu bulgulara ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler tarafından, uçuş benzetim programlarının, İHA uçuş eğitiminde motivasyonlarını arttırdığı ve ders olarak müfredatta yer almasının uçuş öncesi el pratiği kazandıracağı, düşük maliyetlerle çok sayıda İHA sistemi ile uçuş deneyiminin yaşanabileceği vurgusu yapılmıştır. Bunlara ek olarak İHA Teknolojisi ve Operatörlüğü programının bulunduğu üniversiteler veya bu bölümü yeni açacak olan üniversitelere müfredat planlamasında benzetim (simülasyon) derslerine yer verilmesi hususunda önerilerde bulunulmuştur.