Ortaokul öğrencilerinin spora özgü psikolojik yetenek seviyelerinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: VOLKAN ÖZCAN

Danışman: MEHMET GÜNAY

Özet:

Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin sportif açıdan psikolojik özellikleri incelenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin spora özgü psikolojik yetenek seviyeleri ile antropometrik ölçümler ve performans testlerinden almış oldukları dereceler arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmak ve öğrencilerin demografik özelliklerine göre spora özgü psikolojik yetenek seviyeleri arasındaki farkılılıkları belirtmek amaçlanmıştır. Bu bağlamda araştırmada nicel araştırma tekniklerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2015-2016 Eğitim-Öğretim 2. yarıyılında, Ankara il merkezindeki ortaokullarda öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak Ankara'daki ortaokullarda öğrenim gören 287.396 kişi araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Örneklemi ise %95 güven aralığı ve %5 hata payı göz önüne alınarak, araştırma evrenini temsil eden 637 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak Smith, Schutz, Smoll ve Ptacek (1995) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye uyarlaması yapılan "The Athletic Coping Skills Inventory-28 (ACSI-28)" envanteri, ayrıca sportif performans düzeylerinin belirlenmesinde "Otur Uzan Esneklik Testi, Durarak Uzun Atlama, Dikey Sıçrama, Flamingo Denge Testi, Pençe Kuvveti, 30sn. Mekik, Çeviklik T-Testi ve 20 Metre Sürat Testi" kullanılmıştır. Antropometrik ölçümlerin belirlenmesinde boy uzunluğu, vücut ağırlığı, oturma yüksekliği, kulaç uzunluğu ve demografik özellikler hakkında bilgi toplamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan "Sportif Yetenek Veri Formu" kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS-21 Paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğrencilerinin spora özgü psikolojik yetenek seviyeleri ile yaş, sporculuk durumları, vücut ağırlıkları, vücut kitle indeksleri (VKİ), otur uzan esnekliği, durarak uzun atlama, dikey sıçrama düzeyleri, 30 saniye mekik testi skorları, çeviklik T-testi ve 20 metre koşu sürati testi skorları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyetleri, boy uzunlukları, kulaç uzunlukları, oturma yükseklikleri, flamingo denge testi, pençe kuvveti testi, sağ el ve sol el kullanımı sonuçlarında, öğrenim gördükleri okullara göre anlamlı farklılık gözlemlenmemiştir.