Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SERKAN ŞAY
Danışman: MEHMET EROĞLU
Özet:Otomobillerde sürüs güvenligi, çok büyük önem tasımaktadır. Kaygan zemin sartlarında, sürücünün panik frenlemesi sonucunda, tekerlekler kilitlenerek araç kontrolden çıkar ve savrulmaya baslar. Çesitli yol - zemin sartlarında,aracın emniyetli bir mesafede durması, tekerleklerin kaymamasına baglıdır. Fren sisteminden beklenen, emniyetli durma mesafesini saglamasıdır. Bu anlamda, otomobillerde kullanılan fren sistemleri, aktif güvenlik sistemi olarak tanımlanabilir. Bu sistemi destekleyen en önemli gelisme ise her türlü frenleme sartlarında tekerleklerin kilitlenmesini önleyen ABS fren sistemidir. ABS fren sistemi, tekerlekler üzerinde bir tür basınç sınırlaması esasına göre çalısır. Böylece, fren kilitlenmesi olmadan maksimum durma kuvveti uygulanmıs olur. Panik frenleme sırasında ABS fren sistemi, lastiklerin kilitlenmeyecegi sekilde tekerlek silindirlerine uygulanan fren hidrolik basıncını kontrol eder. ABS fren sistemi'nin, bu acil frenlemeler sırasında iyi bir dogrusal kararlılık saglanmasına yardımcı oldugu tespit edilmistir.