Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YUNUS EMRE ÇEKİCİ
Danışman: Kemalettin Deniz
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Soyut bilgileri öğretmekten ziyade öğrencilerin hedef dilde iletişim kurma becerilerini
geliştirmeyi hedefleyen iletişimsel ve eylem odaklı yabancı dil öğretimi, insanın dili
kullanma amacı şeklinde tanımlanan dil işlevlerini merkeze almaktadır. Çünkü etkili bir
iletişim becerisi, ancak dil işlevlerini anlamak ve gerektiğinde kullanmakla olanaklıdır.
Dolayısıyla işlevsel ve iletişimsel bir yabancı dil öğretimi için öncelikle öğrencilerin hedef
dildeki iletişim ihtiyaçlarını, yani dil işlevleri gereksinimlerini belirlemek gerekmektedir.
Bu durum, son yıllarda gerek kuram gerek de uygulama alanında önemli bir ivme kazanan
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi açısından da geçerlidir. Ne var ki alan yazınında
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi kapsamında dil işlevleri odaklı bir ihtiyaç analizi
araştırması mevcut değildir. Bu tezin amacı, Türkiye’deki üniversitelere bağlı Türkçe
öğretimi uygulama ve araştırma merkezlerinde görev yapan öğretim elemanlarının ve bu
merkezlerde Türkçe öğrenen öğrencilerin görüşlerinden yola çıkarak Türkçeyi yabancı dil
olarak öğrenenlerin günlük yaşamlarında ihtiyaç duydukları dil işlevlerini tespit etmektir.
vi
Çalışmanın sonucunda yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ihtiyaç analizine dayalı güncel
bir dil işlevleri listesinin ortaya konulması hedeflenmiştir. Nitel durum araştırması
modelindeki bu tezde, veriler yüz yüze/çevrim içi görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Türkiye
genelinde 28 farklı üniversitede görev yapan 50 öğretim elemanı ile 16 farklı üniversitede
öğrenim gören 200 öğrenci, bu tezin çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veriler yarı
yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış, betimsel analiz ve içerik analizi
tekniklerine göre çözümlenmiştir. Tezde Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde ihtiyaç
duyulan ve duyulmayan dil işlevleri belirlenerek bunların nedenleri tartışılmıştır. Tezin
sonucunda kapsamlı bir ihtiyaç analiziyle şekillendirilmiş; 6 tema, 20 kategori, 180 koddan
oluşan “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi İçin Güncel Dil İşlevleri Listesi” ortaya
çıkmıştır. Tezin iletişimsel ve işlevsel Türkçe öğretimine hem kuram hem de uygulama
açısından katkı sunması beklenmektedir.
Anahtar Kelimeler : Dil İşlevleri, İletişimsel İşlev, İşlevsel Dil Öğretimi, İletişimsel Dil
Öğretimi, Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi, İhtiyaç Analizi.