Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gökçe DENİZ
Danışman: DİLEK AKBULUT
Özet:Günübirlik düzenlenen, katılımcıların belirli bir malzeme ve üretim tekniği bilgisini alarak üretim yaptığı atölyeler giderek yaygınlaşmaktadır. İnsanlar serbest zamanlarını değerlendirmek ve sosyalleşmek amacıyla bu atölyelere katılmaktadır. Katılımcıların eğitmen yönlendirmeleri doğrultusunda bir nesneyi üretmesi biçiminde özetlenebilecek olan atölye süreci, üretim deneyiminin ve tasarım bilgisinin aktarılması için ortam oluşturmaktadırlar. İnformel bir üretim bilgisi öğrenim ortamı olan günübirlik atölyeler, atölye konusu olan üretim tekniğine ilişkin bilgi ve beceri seviyesinden bağımsız olarak herkesin katılımına açıktır. Tasarım bilgisinin ve üretim deneyiminin herkes tarafından ulaşılabilir olması tasarımın demokratikleştirilmesi için anlamlıdır. Çalışmanın amacı, zanaat bazlı günübirlik kendin yap atölyelerinin eğitmen ve katılımcılarının üretim ve tasarım sürecinde motivasyon, deneyim ve kazanımlarının incelenmesidir. Bu doğrultuda, atölye eğitmenleriyle yarı yapılandırılmış derinlemesine mülakat ve atölye katılımcılarıyla anket yöntemleriyle görüşmeler yapılmıştır. Bunun sonucunda atölye kazanımları tasarım eğitimi ve tasarımda demokratikleşme bağlamında analiz edilmiştir. Bu çalışma popüler hale gelen zanaat bazlı günübirlik kendin yap atölyelerinin; tasarım bilgisinin herkes tarafından ulaşılabilir hale getirilmesi, üretim deneyiminin yaygınlaştırılması ve toplumda tasarım bilinci oluşturulması için aracı olarak kullanılması için ön gereklilik olan atölyelerin mevcut durumlarının betimleyici çalışma olması açısından önemli görülmüştür.