Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde telaffuz becerisini geliştirmeye yönelik tekerleme ve ninnilerin kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: KÜRŞAT İLGÜN

Danışman: MUAMMER NURLU

Özet:

Bu araştırmada yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin telaffuz ve dolayısıyla konuşma becerilerinin geliştirilmesi konu edinilmiştir. Araştırmanın temel amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin ninni ve tekerlemeler yardımıyla telaffuz eğitimlerini en iyi şekilde almalarını sağlamak, konuşma becerilerini Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metninin belirlemiş olduğu ilkeler bağlamında ilerletmektir. Bu araştırmada ninni ve tekerlemelerden faydalanılarak etkinlikler oluşturulmuştur. Bu etkinliklerle öğrencilerin konuşma ve telaffuz becerileri geliştirilmek istenmiş aynı zamanda temel dilbilgisi yapıları sezdirilmeye çalışılmıştır. Çalışma esnasında Avrupa Dil Öğretimi Ortak Çerçeve Metnince belirlenmiş olan dil basamakları gözetilmiş ve çalışma başlangıç seviyesi olan A1-A2 ile sınırlanmıştır. Etkinliklerde kullanılan ninni ve tekerlemeler birçok kaynaktan taranmış ve yabancılara Türkçe öğretiminde ve özellikle telaffuz eğitiminde kullanılabilecek olanlar özenle tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda halk edebiyatının ürünleri olan ninni ve tekerlemeler ile yabancı dil öğretiminin ana unsurlarından olan konuşma ve telaffuz becerisi arasında çok yakın bir ilişki belirlenmiştir. Bu alanda telaffuz eğitimin geliştirilmesi için öneriler sıralanmış, ilerleyen dönemlerde alanda çalışma yapacak bilim adamları için tavsiyelerde bulunulmuştur.