Uluslararası Pazarlama Faaliyetlerinde Kültürün Ürün Stratejilerine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özlem Çatlı

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Uluslararası pazarlamada kültür kavramı uluslararası faaliyetlerde bulunan işletmelerin başarısını önemli derecede etkileyebilecek bir kavram olduğundan bugüne kadar bir çok araştırmaya konu olmuştur. Bu araştırmada farklı olarak uluslararası işletmelerin pazarlama faaliyetlerinden yalnızca somut ürün düzeyi çerçevesinde ürün bileşenleri ürün tasarımı, renk, tat ve koku, kalite, ambalajlama, etiketleme markalama- kararlarına odaklanılarak, bu bileşenlerin kültürden ne şekilde etkilendiği belirlenmeye çalışılmıştır. Bu etkiyi literatürde genel olarak kabul görmüş kültür bileşenleri ve Hofstedein kültür kuramında yer alan kültür bileşenleri ile belirlemeye çalışan bu araştırmada, kültür bileşenlerinin; değer ve davranışlar, gelenek ve görenek, dil, din, mekan algısı, zaman algısı, estetik algının her birinin ürün stratejileri üzerindeki etkisini belirleme amacının yanı sıra, Hofstedein kültür kuramı bileşenleri; güç mesafesi, bireysellik/kollektivizm, belirsizlikten kaçınma, erillik/dişillik, kısa vadeli/uzun dönemli bakış açısının her birinin ürün stratejileri üzerindeki etkisini belirleme amacı da söz konusudur. Bu amaçla yürütülen bu çalışmada, araştırmaya katılan işletmelerden daha derin ve gerçekçi bilgiler alabilmek amacıyla nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Ankara ilinde üretim yapan, gıda ve meşrubat sektöründe faaliyet gösteren ve uluslararası pazarlama faaliyetlerinde bulunan işletmelerle yüz yüze görüşme yapılmıştır. Araştırmaya katılan işletme yöneticilerinden yüz yüze görüşmeler ile elde edilen veriler kodlanarak analiz edilmiş ve kültür bileşenlerinin her birinin ürün bileşenlerine etkileri belirlenmiştir. Kültür bileşenleri ile Hofstedein kültür bileşenlerinin, ürün kararları üzerinde benzer etkilerinin yanı sıra, farklı kararlar üzerindeki etkileri olduğu da dikkate alınarak, kültürün ürün stratejilerine etkisini incelerken bu bileşenlerin birlikte ele alınmasının daha kapsamlı sonuçlar yaratacağı düşünülmektedir.