Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: MERVE DİLEK EFE
Danışman: SERÇİN KARATAŞ
Özet:E-öğrenme alanında çalışan yetişkinlerin mobil cihaz uygulamalarını mesleki öğrenme amacıyla kullanma durumlarının betimlenmesinin amaçlandığı bu araştırmada; mobil cihazların, bu cihazları aktif olarak kullanan yetişkinlerin yaşamlarına olumlu/olumsuz etkileri, mobil cihazları aktif olarak kullanan yetişkinlerin mesleklerindeki yenilikleri takip etmek için bu cihazlar üzerinde kullandıkları uygulamalar, mesleki öğrenmelerini gerçekleştirmede ya da mesleklerinde karşılaştıkları sorunları çözmede mobil cihazları nasıl kullandıkları, mobil cihazları mesleki öğrenme amacıyla mesai içi ve mesai dışı kullanımları arasında süre ve davranış bağlamında nasıl farklılıklar olduğu ve son olarak da bu cihazları aktif olarak kullanan yetişkinlerin, bu cihazları mesleki öğrenme amacıyla kullanma süreçlerini olumlu/olumsuz etkileyen etmenler araştırılmıştır. Ayrıca yetişkinlerin mobil cihazlar üzerinden mesleki öğrenmelerini gerçekleştirmek için ihtiyaç duydukları mobil cihaz uygulamaları/özellikleri de ek olarak incelenmiştir. Mobil cihaz uygulamaları ile gerçekleştirilen mesleki öğrenme kavramının, hayat boyu öğrenme bağlamında ele alındığı bu araştırmada, mobil öğrenme kavramının yanı sıra algın (informal) öğrenme, yetişkin öğrenme kuramı (andragoji) gibi kavramlar da konu kapsamında ele alınmıştır. Karma Yöntem Araştırması olarak hazırlanan bu tümevarım temelli araştırmada karma yöntem araştırma tasarımı olarak nicel"NİTEL: Öncesinde uygulanan bir anket ile kolaylaştırılan görüşme çalışması uygulanmıştır. Araştırmanın nitel kısmı için Temellendirilmiş Kuram (Grounded Theory) yaklaşımı benimsenilmiş olup araştırmanın hazırlanmasında metodolojik ve yorumsamacı, yapılandırmacı felsefi bakış açılarından yararlanılmıştır. Araştırmanın ilk aşaması olan nicel aşamada; araştırmanın nitel aşamasında gerçekleştirilecek görüşmeler için maksimum çeşitlilik stratejisini temel alan amaçlı örneklemenin gerçekleştirilebilmesi için muhtemel katılımcılara e-posta atılarak mini anketi doldurmaları istenmiştir. Anket sonuçları değerlendirilerek araştırmanın çalışma grubu belirlenmiş ve e-öğrenme alanında çalışan 20 yetişkin ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşme kayıtlarının yazılı dökümleri hazırlanarak katılımcı doğrulaması yapılmış ve veri analizi süreci başlatılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmış ve bu doğrultuda veriler kodlanarak temalar ve alt temalar belirlenmiştir. Araştırmanın geçerliğine katkı sağlanması amacıyla veri kodlaması sürecine ikinci bir kodlamacı da dahil edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara bakıldığında, yetişkinlerin mobil cihazlara karşı olumlu ve olumsuz düşünceleri bulunduğu ancak her şeye rağmen olumlu düşüncelerin ağır bastığı; mobil cihazların yetişkinlerde tüketim algısını yoğunlaştırdığı ancak üretim anlamında zorluklara sebep olduğu gibi konular başlıca dikkat çeken noktalar olarak görülmüştür.