Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: MEVLÜT GÜNDÜZ
Danışman: MEHMET ARİF ÖZERBAŞ
Özet:Araştırmada İlköğretim 3.sınıf hayat bilgisi dersinde sorumluluk değerinin proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile öğretiminin akademik başarı ve tutuma etkisi tespit edilmiş ve öğrencilerin sorumluluk değerine ilişkin görüşleri belirlenmiştir. Araştırmada, proje tabanlı sorumluluk değer öğretiminin uygulandığı deney grubu ile uygulanmadığı kontrol grubunun tutumları ve akademik başarıları arasındaki farkı ortaya koymak amacıyla, ön test-son test kontrol gruplu gerçek deneme modeli kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde, aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, bağımsız t testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Öğrencilerin proje tabanlı öğretim ve sorumluluk değer eğitimine ilişkin görüş ve düşüncelerini belirlemek amacıyla görüşme tekniğinden faydalanılmış, toplanan nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 20132014 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, Isparta il merkezinde yer alan Kamile Gürkan İlk Okulu'nda öğrenim görmekte olan 3. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Deney grubu 16 (3/B), kontrol grubu ise 17 (3/A) öğrenci olmak üzere toplam 33 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veriler, nicel ve nitel araştırma tekniklerine uygun olarak araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi, öğrenci tanıma ve görüşme formu, izin alınarak kullanılan sorumluluk tutum ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Bu bağlamda öğrencilerin başlangıç seviyelerini ölçmek amacıyla bir başarı testi, öğrencileri tanımak amacıyla öğrenci tanıma formu, öğrencilerin tutumlarını belirlemek amacıyla bir sorumluluk tutum ölçeği ve sorumluluk değer eğitimi ve proje tabanlı öğretim hakkında öğrencilerin görüşlerini tespit etmek amacıyla bir görüşme formu geliştirilmiştir. Araştırma sonucunda; Proje tabanlı sorumluluk değer öğretimin yapıldığı deney grubundaki öğrencilerin hem başarılarının arttığı hem de öz bakım ve görev bilinci anlamında tutum puanlarının yükseldiği görülmüştür. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin deney öncesi ve deney sonrası sorumluluk değeri tutum puanları, cinsiyete ve ailelerinin gelir durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Proje tabanlı sorumluluk değer eğitiminin öğretim süreci ve sürece ilişkin bulguları incelendiğinde; süreci somutlaştırdığı, anlamlı ve kalıcı öğrenmeleri sağladığı, öğrenciler üzerinde etkili olduğu ve eğitim sürecini zevkli bir hale getirdiği gözlenmiştir.