Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Özge SARİ
Danışman: YÜKSEL ALTUN
Özet:Bu çalışmanın amacı, Fen ve Teknoloji dersinin temel konulardan biri olan Dünya, Güneş ve Ay ile ilgili bağlama dayalı yaklaşımın benimsendiği bir materyal geliştirmek, geliştirilen bu materyali ilköğretim 5. sınıf öğrencilerine uygulamak ve öğrencilerin alternatif kavramlarının giderilmesini, eksik bilgilerinin tamamlanmasını sağlamaktır. Bu araştırma, öğrencilerle yapılan mülakat ve yarı yapılandırılmış mülakatlar ve gözlemler açısından nitel; ayrıca kavram testinin planlandırılması, ön test, son test ve izleme testi, tutum ölçeği içermesi bakımından nicel bir çalışmadır. Buna göre nicel ve nitel veriler ayrı ayrı toplanmış, analiz edilmiş ve elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Araştırma 20082009 eğitim-öğretim yılında Çanakkale ili, Bayramiç ilçesi, Menderes İlköğretim Okulunda öğrenim gören, deney ve kontrol grubu olarak belirlenmiş 5. sınıfların iki ayrı şubesine uygulanmıştır. Araştırmadaki veriler kavram testi, tutum ölçeği, gözlem, mülakat ve görüşme ile toplanmıştır. Öğrencilerin anlama düzeylerini ve anlamlı bir öğrenme gerçekleştirip gerçekleştirmediklerini belirlemek amacıyla çeşitli etkinlikler içeren bağlama dayalı materyaller kullanmıştır. Bulgular, bağlama dayalı yaklaşımın öğrencilerin anlatılan konuyla ilgili kavramları öğrenmelerinde geleneksel yaklaşıma göre daha etkili olduğunu (p= 0.001<0.05), öğrenilen bilgilerin kalıcılığı hususunda oldukça önemli bir etkiye sahip olduğunu (t=0.594; p=0.555>0.05) işaret etmektedir. Fene Yönelik Tutum Ölçeğinden elde edilen bulgular ise bağlama dayalı yaklaşım ve geleneksel yöntemin öğrencilerin tutumları üzerindeki etkileri arasında fark olmadığını göstermektedir (t=0.622; p=0.54>0.05). Fakat deney grubuna uygulanan yarı yapılandırılmış mülakatlar sonucunda bağlama dayalı yaklaşımla yürütülen derslerde öğrencilerin fene karşı tutumlarını pozitif yönde etkilediği sonucuna varılmıştır. Elde edilen sonuçlara dayanarak eğitimcilere ve ilerde bu konuyla ilgili yapılabilecek bilimsel araştırmalara dair önerilerde bulunulmuştur.