Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Sevtap Işık
Danışman: GIYASETTİN AYTAŞ
Özet:Türkçe eğitiminde araç metin olarak tiyatro eserlerinin önemini ve dil becerilerini geliştirmedeki rolünü ortaya koymak için yapılan bu çalışma, şu basamaklardan oluşmaktadır: Çalışmamızın kavramsal çerçevesini çizen ve temelini oluşturan basamakta; Öğretim Programı'nın belirlediği temel dil becerileri ve bunlara paralel olarak gelişmesi beklenen temel beceri kavramları hakkında bilgi verilmiş, tiyatronun hem bir sanat dalı olarak hem de bir edebî tür olarak tarihsel gelişimi ve günümüzdeki yeri üzerinde durulmuş, son olarak da araç metin kullanımının önemi ve gerekliliği dile getirilmiştir. Çalışmamızın amacına hizmet etmesi için Harf İnkılabı'ndan sonraki yıllardan günümüze kadar MEB Yayınları tarafından çıkarılmış ortaokul Türkçe kitaplarından oluşturulan örneklem üzerinde yapılan tarama çalışması ile bu kitaplarda tiyatro metinlerinin araç metin olarak yer alma durumları tespit edilmiş, tiyatro eserlerinin ders kitaplarında araç metin olarak kullanılmasına ilişkin öğretmenlerin tutum ve görüşlerini belirlemek amacı ile kırk üç Türkçe öğretmeninden oluşan örneklemimize anket uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler neticesinde, Türkçe öğretmenlerinin pek çok sebepten ötürü tiyatro eserlerinin ders kitaplarında daha fazla yer alması gerektiğini düşündükleri tespit edilmiştir. Bu noktada ders kitaplarındaki metin seçimlerini yapan komisyondaki iki yazar ile de görüşme yapılarak söz konusu yazarların tiyatro metinlerinin araç metin olarak kullanımına ilişkin görüşleri alınmıştır. Görüşmelerde genel olarak yazarlar, Öğretim Programı'nın belirlediği kazanımlara, temaya ve alt temaya uygun tiyatro metni bulamadıkları için ders kitabında araç metin olarak tiyatro metinlerine az yer verdiklerini belirtmişlerdir. Elde edilen tüm bulgular ışığında, Türkçe eğitiminde araç metin olarak tiyatro eserlerinin önemi ve dil becerilerini geliştirmedeki rolünün yeterince bilinmediği ya da zaman zaman göz ardı edildiği, ders kitaplarında bu türe diğerlerine göre çok az yer verildiği, tiyatro metinlerinin öğretim programının temel dil becerilerine ilişkin olarak belirlediği kazanımları karşılayabilecek nitelikte olduğu ortaya koyulmuştur. Örnek olarak tema, alt tema ve sınıf seviyesine göre seçilen metinler üzerinden de kazanımların nasıl aktarılabileceği gösterilmiştir.