Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: RÜYA BOZALİOĞLU
Danışman: EBRU ARIKAN ÖZTÜRK
Özet:Günümüzde, artan nüfus etkisiyle yerleşim alanları genişlemiş, bu durum karayolu ile demiryolunun aynı seviyede kesiştiği bariyerli veya bariyersiz olarak düzenlenen hemzemin kesişmeleri artırmıştır. Bu geçitlerde gerek araç sürücülerinin dikkatsiz ve hatalı davranışları, gerekse yayaların hatalı davranışları ölümcül kazalarla sonuçlanmaktadır. Bu tip kazaların önlenmesi amacıyla, öncelikle demiryolu kazalarının en fazla olduğu hemzemin geçit bölgelerinin iyileştirilmesi, bu yönde gerekli çalışmaların yapılması gerekmektedir. Bu doğrultuda, 28696 sayılı ve 03.07.2013 tarihli resmi gazetede "Demiryolu Hemzemin Geçitlerinde Alınacak Tedbirler ve Uygulama Esasları Hakkındaki Yönetmelik" yayımlanmıştır. Yönetmelik çerçevesinde, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) tarafından, kazalar açısından kritik olan ve seyir momenti esas alınarak tespit edilen hemzemin geçitler için iyileştirme çalışmaları başlatılmıştır. Bu çalışmada öncelikle, iyileştirme gereksinimi olan hemzemin geçitlerin belirlenmesi için seyir momenti ile birlikte diğer parametreleri de dikkate alan bir puanlama tablosu oluşturulmuştur. Puanlama tablosu oluşturulurken Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) puanlama yönteminden yararlanılmıştır. Daha sonra TCDD tarafından iyileştirilmesi planlanan farklı tip ve özellikteki 5 adet hemzemin geçidin puanları hesaplanarak, ikisi alt geçit, ikisi üst geçit iyileştirmesi ve biri de mevcut durum iyileştirmesi şeklindeki mühendislik çözümlerinin maliyetleri karşılaştırılmıştır.