Stem eğitim uygulamalarının öğrencilerin stem alanlarına yönelik tutumları ve fen öğrenme motivasyonlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA ŞANLI

Danışman: DEMET HATİCE ÖZERBAŞ

Özet:

Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerine uygulanan STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematic) eğitiminin, öğrencilerin STEM alanlarına yönelik tutumları ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Deneme öncesi deneysel desenlerden tek grup ön test-son test modelinde yürütülen araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde bulunan bir özel ortaokulda öğrenim gören 70 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, öğrencilere ilişkin veri toplamak amacıyla Kargı (2019) tarafından geliştirilen STEM Eğitimine yönelik tutum ölçeği ile Dede ve Yaman (2008) tarafından geliştirilen fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler ilişkili örneklemler t-testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları; STEM eğitiminden sonra STEM uygulamalarına ve fen öğrenmeye yönelik tutum puanlarının ortalamasının ön-teste göre arttığı, matematiğe ve mühendisliğe yönelik tutum puanlarında ise azalma olduğu, teknolojiye yönelik tutum puanlarının ise değişmediğini göstermektedir. Ayrıca STEM eğitiminden sonra araştırma yapmaya, performansa, iletişime ve katılıma yönelik motivasyon puanlarının ortalamasının ön-teste göre arttığı, iş birlikli çalışmaya yönelik motivasyon puanlarının ortalamasının ise ön-teste göre azaldığı, uygulanan STEM vii eğitiminin STEM alanlarına yönelik tutum üzerinde genel olarak etkili olmadığı, uygulanan STEM eğitiminin, öğrencilerin araştırma yapmaya yönelik motivasyonu üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu, işbirlikli çalışmaya yönelik motivasyonun STEM eğitimi sonrasında anlamlı olarak değişmediği ancak uygulanan STEM eğitiminin öğrencilerin katılıma yönelik motivasyonu üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu, iletişime ve performansa yönelik motivasyon ile STEM alanlarına yönelik tutum arasında anlamlı ilişki olmadığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğrenci, öğretmen ve program yeterliliklerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılması ve eğitim sürecini nitelikli olarak değerlendirecek ölçme değerlendirme çalışmaları yapılması önerilmiştir