Seramik Endüstrisindeki Güncel Eğilimlerin (Moda) Seramik Eğitimi Bağlamında İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Resim – İş Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMRAH PEK

Danışman: Meltem Katırancı

Özet:

Bu çalışmanın amacı, endüstriyel tasarım ile ilişki içinde olan endüstriyel seramik

tasarımında ve eğitiminde, güncel eğilimlerin (moda) etkisinin incelenmesidir. Bu amaç

doğrultusunda endüstriyel seramik tasarımcılarının eğitim süreçlerinden başlayarak,

seramik sektöründe üretimin son aşamasına kadar, deneyimlerin ve görüşlerinin

belirlenmesine çalışılmıştır. Bu kapsamda, seramik tasarımında ve üretiminde moda

etkisinin saptanarak, moda olgusunun eğitim ve üretim aşamalarındaki algılanışı ve bu

algıların uzanımlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma

desenlerinden birisi olan olgu bilim (fenomenoloji) çalışması, araştırmaya en uygun

yöntem olarak planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 15 fabrika tasarım birimi

çalışanı, üniversitelerin endüstriyel seramik derslerine giren 12 öğretim üyesi ve 16

seramik bölümü dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Ayrıca seramik eğitimi

programlarının incelenmesi amacıyla, Türkiye’de endüstriyel seramik üretiminin

yoğunlaştığı bölgelerde bulunan ve seramik eğitimi veren üniversiteler seçilmiştir. Çalışma

grubundan veri toplamak amacıyla,araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış

görüşme formu kullanılmıştır. Seramik eğitim programlarının incelenmesi kapsamında ise

seçilen üniversitelerin ders programları ile ilgili dokümanları değerlendirilmiştir. Çalışma

grubunu oluşturan, fabrika tasarım birimi çalışanı, öğretim üyeleri ve öğrencilerden elde

edilen bulgular doğrultusunda, endüstriyel seramik tasarımı - moda ilişkisine ilişkin bilgi ve birikimlerinin çok genel seviyede olduğu ve tasarım – moda ilişkisini iyi düzeyde

açıklayamadıkları söylenebilir. Aynı zamanda, üniversitelerin eğitim programlarında

güncel eğilimler (moda) kavramının varlığı incelendiğinde, seramik endüstrisindeki güncel

eğilimleri ve moda yönelimlerini izleme yöntemleri ile marka yaratmaya yönelik tasarım

yöntemlerini tartışan herhangi bir dersin yer almadığı görülmektedir. Seramik tasarım

eğitimi sürecinden başlayarak, endüstriyel seramik ürünlerin son kullanıcısı yani

tüketicisine kadar oluşan süreçte, bütün aktörlerin farkında olduğu fakat süreçte üzerinde

durmadıkları birçok etken olduğu da bulgular arasında yer almıştır. Çalışmada elde edilen

bulgular doğrultusunda marka – moda, yaratıcı sermaye, ekonominin sanat, tasarım, kültür

boyutu, tasarım liderliği, gibi konuların, güzel sanatlar fakülteleri seramik bölümlerinde

tartışma zemini bulmasının bir gereksinim olduğu sonucuna varılabilir. Bu günün

öğrencisinin yarının yaratıcı sermayesi olduğu değerlendirilerek, seramik tasarımı eğitimi

bağlamında ulusal ve uluslararası dinamikler dikkate alınarak eğitim süreçlerinin

güncellenmesi yönünde bazı önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Moda, Endüstriyel Seramik, Endüstriyel Seramik Eğitimi