Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fransızca Öğretmenliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Fransızca
Öğrenci: DAMLA KIRAÇ
Danışman: Melek Alpar
Özet:
Bu çalışma, yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda Çoklu Zekâ Kuramı ile okuma
kitaplarında yapılabilecek aktiviteleri sunabilmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu çalışmada,
Çoklu Zekâ Kuramının sekiz zekâ türünden bahsedilmiştir. Sekiz zekâ türü tanıtılmış,
kuramın eğitimdeki öneminden ve okuma kitaplarına nasıl ve neden entegre edilmesi
hususuna değinilmiştir. Kuram, okuma kitaplarında uygulandığında, yabancı dil öğretimi
yapılan sınıflarda hangi faktörlerin dikkate alınması gerektiği ve sağladığı faydalardan
bahsedilmiştir. 'Paris Tehlikede' isimli Fransızca okuma kitabın üzerinden çoklu zekâ
kuramının sekiz zekâ türüne uygun etkinlikler düzenlenmiş ve okuma esnasında bu
etkinlikler uygulanıp, incelenmiştir. Bu etkinlikler Ankara Özel Tevfik Fikret okullarında
Fransızca öğrenen 6. sınıf öğrencilerine araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Geleneksel
zekâ anlayışının aksine, yeni bileşenleri göz önüne alarak, bu çalışmada, sınıfta yapılan
okumalardan yola çıkarak, çocukların anlaması, kendilerini rahat hissetmeleri ve kendi
potansiyellerini ve öğrenme yetilerini geliştirebilmeleri adına, okumalarımız, Howard
Gardner’ın Çoklu Zekâ Kuramına dayanmaktadır.Araştırmanın sonucunda kullanılan okuma
kitabın, zengin materyal ve kaynak olduğunu ve dilsel yetilerin gelişmesine imkân
sağlayabileceklerini düşüncesi ile Çoklu Zekâ Kuramı seçilip, faydalanılmıştır. Bu
doğrultuda, çalışmamızın sonucunda, hazırlanan aktivitelerin her birinin, yabancı dil
öğretimi yapılan sınıflarda, bu kuramın zengin ve uygun bir materyal olarak sunulabilmesi
önerilmektedir.
Anahtar kelimler : Çoklu zeka, Eğitim, Okuma