IŞIK HAKKINDAKİ KAVRAM YANILGILARININ TESPİTİ VE GİDERİLMESİNE YÖNELİK UYGULAMALAR


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Burcu KAÇAN

Özet:

Fizik eğitiminde anlamlı öğrenmeyi gerçeklestirmek için geleneksel öğretim stratejilerinden daha etkili bir yöntem olarak değerlendirilen yapılandırmacılık stratejisinin önerdiği yöntem ve tekniklerin kavram yanılgılarını gidermede basarılı olabileceği düsünülmektedir. Bu doğrultuda arastırmanın amacı; ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin Isık ile ilgili kavram yanılgılarını tespit etmek ve bu yanılgıların giderilmesine yönelik uygulamalar yapmak ve bu uygulamaların etkinliliğini tespit etmektir. Bu arastırmanın örneklemini, Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü 'ne bağlı Özel Atafen Kolejinde öğrenim gören 44 öğrencisi olusturmaktadır. Çalısma 2006-2007 eğitim öğretim yılı 2. döneminde uygulanmıstır. Bu arastırmada, öğrencilerin ısık konusundaki kavram yanılgılarını ve uygulanan yöntemin etkililiğini tespit etmek amacıyla yapılandırılmıs grid yöntemiyle hazırlanmıs basarı testi uygulanmıstır. Yapılandırmacılık stratejisinin önerdiği öğretim yöntemleri kullanılarak hazırlanan ders planı deney grubuna, düz anlatım metodu ve soru- cevap metodu kullanılarak hazırlanan ders planı kontrol grubuna uygulanmıstır. Son-test olarak basarı testi tekrar uygulanmıstır. Basarı testi sonuçlarına göre deney grubunun son-test basarı oranı kontrol grubuna göre daha yüksektir. Sonraki asamada yapılandırmacı stratejinin önerdiği öğretim yöntemleri kullanılarak islenen dersin hangi yönlerinin kavram yanılgılarının giderilmesinde etkili olduğunu belirlemek amacıyla deney grubu öğrencileriyle mülakat yapılmıstır. Mülakat sonuçlarına göre öğrenciler yapılandırmacılık stratejisinin önerdiği öğretim yöntemlerinin kullanıldığı deney grubunda kendilerini daha aktif hissettiklerini ve konuyu daha iyi anladıklarını belirtmislerdir. Öğrencilerin aktif olduğu bir öğretim stratejisinin yapılandırmacılığın öngördüğü öğretim yöntemlerinin kavram yanılgılarının giderilmesinde olumlu sonuçlar verdiği tespit edilmistir.