Ortaokul Öğrencilerinin Kariyer Gelişimlerinin Yordayıcılarının İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUBA ŞAVLUK

Danışman: Feride Bacanlı

Özet:

Bu araştırmanın amacı ortaokul 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin benlik saygılarının, kariyer

seçiminde aile etkilerinin ve cinsiyetlerinin birlikte kariyer gelişimlerini yordayıp

yordamadığını incelemektir. Ayrıca bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin kariyer

gelişiminin algılanan akademik başarı düzeyine, sınıf düzeyine, doğum sırasına, anne eğitim

düzeyine, baba eğitim düzeyine, anne ve baba ile birlikte yaşamayıp yaşamamaya göre

anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmektedir. Çalışma grubu 316 (154 kız,

160 erkek, 2 öğrenci cinsiyet belirtmemiştir.) ortaokul 6, 7 ve 8. sınıf öğrencisinden meydana

gelmektedir. Araştırmada veriler, Çocuklukta Kariyer Gelişim Ölçeği (ÇKGÖ), Kariyer

Seçiminde Aile Etkisi Ölçeği (KSAEÖ), Coopersmith Özsaygı Envanteri (CÖE) ve Kişisel

Bilgi Formu (KBF) kullanılarak toplanmıştır. Toplanan verilerin analizi için çoklu doğrusal

regresyon analizi, t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve doğrulayıcı faktör analizi

uygulanmıştır. Benlik saygısı, kariyer seçiminde aile etkisi ve cinsiyet ortaokul

öğrencilerinin kariyer gelişimine ilişkin toplam varyansın %25’ini açıklamıştır. Benlik

saygısı, ortaokul öğrencilerinin çocukluk kariyer gelişiminin en güçlü yordayıcısı olmuştur.

Ortaokul öğrencilerinin çocukluk kariyer gelişimlerinin algılanan akademik başarı düzeyine

göre anlamlı olarak farklılaştığı bulunmuştur. Araştırma sonuçları ilgili literatür kapsamında

tartışılmıştır. Araştırmanın sınırlılıkları belirtilmiştir. Gelecek araştırmalar ve uygulamalı

çalışmalar için öneriler sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Ortaokul öğrencileri, kariyer gelişimi, kariyer seçiminde aile

etkisi, benlik saygısı