Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TUBA ŞAVLUK
Danışman: Feride Bacanlı
Özet:
Bu araştırmanın amacı ortaokul 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin benlik saygılarının, kariyer
seçiminde aile etkilerinin ve cinsiyetlerinin birlikte kariyer gelişimlerini yordayıp
yordamadığını incelemektir. Ayrıca bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin kariyer
gelişiminin algılanan akademik başarı düzeyine, sınıf düzeyine, doğum sırasına, anne eğitim
düzeyine, baba eğitim düzeyine, anne ve baba ile birlikte yaşamayıp yaşamamaya göre
anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmektedir. Çalışma grubu 316 (154 kız,
160 erkek, 2 öğrenci cinsiyet belirtmemiştir.) ortaokul 6, 7 ve 8. sınıf öğrencisinden meydana
gelmektedir. Araştırmada veriler, Çocuklukta Kariyer Gelişim Ölçeği (ÇKGÖ), Kariyer
Seçiminde Aile Etkisi Ölçeği (KSAEÖ), Coopersmith Özsaygı Envanteri (CÖE) ve Kişisel
Bilgi Formu (KBF) kullanılarak toplanmıştır. Toplanan verilerin analizi için çoklu doğrusal
regresyon analizi, t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve doğrulayıcı faktör analizi
uygulanmıştır. Benlik saygısı, kariyer seçiminde aile etkisi ve cinsiyet ortaokul
öğrencilerinin kariyer gelişimine ilişkin toplam varyansın %25’ini açıklamıştır. Benlik
saygısı, ortaokul öğrencilerinin çocukluk kariyer gelişiminin en güçlü yordayıcısı olmuştur.
Ortaokul öğrencilerinin çocukluk kariyer gelişimlerinin algılanan akademik başarı düzeyine
göre anlamlı olarak farklılaştığı bulunmuştur. Araştırma sonuçları ilgili literatür kapsamında
tartışılmıştır. Araştırmanın sınırlılıkları belirtilmiştir. Gelecek araştırmalar ve uygulamalı
çalışmalar için öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Ortaokul öğrencileri, kariyer gelişimi, kariyer seçiminde aile
etkisi, benlik saygısı