Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ELİF NAMALIR
Danışman: Ülkü Gürsoy
Özet:
Kemal Tahir (1910-1973) düşünceleri ve ortaya attığı tezleriyle büyük tartışmalar yaratmış
bir yazardır. Eserlerinin temelinde Türk insanının cevherini arayan Kemal Tahir bu
nedenle Türk tarihine yönelir. Toplumun sorunlarına tarihten çözümler arar. Çünkü
topluma faydalı olmanın yolunun toplumu tanımaktan geçtiğini düşünür. Yaşadığı
dönemin siyasi olaylarına, sosyal ve kültürel problemlerine romanlarında değinen Kemal
Tahir, Türk insanına romanlarında gerçekçi bir yaklaşımla yer verir. Çalışmada ilk olarak
bireyin eğitimi ve toplumun eğitiminden hareketle Kemal Tahir’in romanlarında yer alan
eğitim olgusu incelenmiştir. Eğitimi daha ayrıntılı araştırmak için romanlar “köy
romanları”, “hapishane romanları” ve “tarihi romanlar” olarak tasnif edilmiştir. İkinci
olarak ise geleneksel eğitim kurumlarının işlevleri ve eğitimde meydana gelen değişimlerin
Kemal Tahir’in romanlarına yansıması incelenmiştir. Eğitim dünyasında meydana gelen
değişimler ve geleneksel eğitim kurumları birer ölçüt olarak değerlendirilerek, Kemal
Tahir’in bu konudaki düşünceleri romanları aracılığıyla tespit edilmeye çalışılmıştır.
Çalışmanın problem durumu, Kemal Tahir’in eğitime yönelik görüşlerinin romanlarına
yansımasının tespit edilmesidir. Çalışmanın evrenini Kemal Tahir’in “Sağırdere,
Körduman, Rahmet Yolları Kesti, Bozkırdaki Çekirdek, Yediçınar Yaylası, Köyün
Kamburu, Büyük Mal, Karılar Koğuşu, Kelleci Memet, Namuscular, Damağası, Esir
Şehrin İnsanları, Esir Şehrin Mahpusu, Yol Ayrımı, Hür Şehrin İnsanları, Bir Mülkiyet
Kalesi, Yorgun Savaşçı, Kurt Kanunu, Devlet Ana” isimli on dokuz roman oluşturur.
Romanlar eğitim yönünden incelenerek eğitimin Kemal Tahir’in romanlarına nasıl
yansıdığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kemal Tahir, Eğitim, Roman