Bilgisayarda Yazma Çalışmaları Sonrasında Verilen Geribildirimin Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerilerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Merve Ceylan

Danışman: MUSTAFA ULUSOY

Özet:

Bu araştırmanın amacı kırsal kesimde öğrenim görmekte olan ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin gelişiminde yazmada bilgisayar kullanımı ve geribildirimin etkisini ortaya koymaktır. Ön test-son test kontrol grupsuz yarı deneysel model olarak tasarlanan bu çalışmada, öğrencilerin yazma performansları ve yazma bilgileri uygulamanın başında ve sonunda yapılan ölçümlerle betimlenmiştir. Ayrıca süreç içerisinde gözlem formları ve tutulan alan notları, öğretmen ve öğrencilerle yapılan görüşmeler, ses ve video kayıtları, dokümanlar ve öğrenci ürünleri sayesinde yazma sürecinde geribildirim ve bilgisayar kullanımı derinlemesine ve ayrıntılı olarak incelenmiştir. Toplanan verilerin, nicel kısmı SPSS istatistik paket yazılım programıyla nitel kısmı ise Nvivo istatistiksel veri analiz programında analiz edilmiştir. Bu analizler frekans dağılımı, güvenirlik analizi, Kruskal Wallis, Friedman ve Wilcoxon-Mann Whitney testleridir. Araştırma 2015-2016 eğitimöğretim yılı ikinci döneminde Düzce'ye bağlı bir köy okulunda, dördüncü sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Yaklaşık olarak 36 ders saati süren araştırmada öğrenciler altı yazma uygulamasına katılmışlardır. Elde edilen bulgulara göre uygulamanın başında ve sonunda yapılan ölçümlerde; yazma niteliği açısından fikirler, organizasyon, kelime seçimi, cümle akıcılığı ve imla alt boyutlarında gelişmeler olduğu ortaya konmuştur. Benzer şekilde yazılan metinlerde kullanılan kelime sayısı ve kalitesinde de artış olduğu belirlenmiştir. Yazma bilgileri açısından bakıldığında ise öğrencilerin yazma becerileri ve klavye kullanımı hakkındaki bilgilerinin arttığı; süreç bilgilerinin planlama, fikir üretme, taslak oluşturma ve düzenleme ve düzeltme aşamaları boyunca geliştiği belirlenmiştir. Öte yandan, bilgisayarda yazmanın öğrencilerin yazma motivasyonunu arttırdığı sonucuna varılmıştır. Ulaşılan bu bulgular araştırmacı, eğitimci ve uygulamacılara geribildirim uygulamasının bilgisayarda yazma süreciyle nasıl bütünleştirilerek öğrenme ortamlarında kullanılabileceği ve geliştirilebileceğine ilişkin birtakım öneriler ileri sürmektedir.