KUAFÖRLÜK VE GÜZELLİK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKSEL SORUNLARI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZÜLEYHA ALABAY

Danışman: YUSUF BUDAK

Özet:

Bu araştırmanın amacı; kuaförlük ve güzellik bilgisi alanında eğitim öğretim veren meslek liselerinde, mesleki eğitim merkezlerinde görev yapan kuaförlük ve güzellik bilgisi öğretmenlerinin mesleksel sorunlarının belirlenmesi ve elde edilen bulgulardan hareketle bu sorunları gidermeye yönelik öneriler getirmektir. Bu araştırma 2006-2007 eğitim-öğretim yılında Ankara, İstanbul, İzmir, İçel, Ordu, Gaziantep illerinde meslek liselerinde, mesleki eğitim merkezlerinde görev yapan kuaförlük ve güzellik bilgisi eğitimi veren 126 öğretmenden, 56'sının görüşü alınarak gerçekleşmiştir. Araştırma; kuaförlük ve güzellik bilgisi öğretmenlerinin öğrencilere, koordinatörlüğe, araç-gereç teminine ve kullanımına, atelye donanımına, mesleki gelişime, eğitim programı konularına, yönetime, öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleriyle sınırlandırılmış olup, öğretmenlerin çalıştıkları okul türüne ve kıdemlerine ilişkin görüşler arasında anlamlı bir fark olup olmadığıyla sınırlıdır. Araştırmanın bulguları aşağıda özetlenmiştir. 1) Tanıtım ve yönlendirme hizmetinin yeterince verilmeyişine bağlı olarak öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyinin alan için uygun değildir ve öğrencilerin bireysel farklılıkları ders verimini çok etkilemektedir. İnsanoğluyla birebir iletişim içinde olmayı gerektiren bu mesleğin öğrenci tavır ve davranışlarını çok olumlu etkilediği söylenebilir. Ancak davranış sorunu bulunan öğrencilerin sorunlarının çözümünde, ne rehberlik hizmetlerinden ne de velilerden yeterince destek göremeyen öğretmenlerin, yönetimin alan öğrencilerine karşı tutumu da dikkate alındığında son derece yalnız kaldıkları gözlenmiştir. 2) Koordinatörlüğün yapılabilmesi için ayrılan saatin yeterli olmayışına bağlı olarak koordinatörlük itinalı bir şekilde yerine getirilememektedir. Öğrencinin gerçek ortamda bilgisini ve becerisini artırıcı beceri eğitimi sürekli kontrolü ve gözlemi gerektirdiğinden koordinatörlüğün yapılış şeklide dikkate alındığında yeterince amacına ulaşamadığı belirlenmiştir. 3) Yönetim araç-gereçleri temin etmede yeteri kolaylığı sağlayamamakta ve bazı araç-gereçlerin kişiye özel olması gerektiğinden velilerin bunları karşılayamadıkları söylenebilir. Ayrıca bulundukları ilde gerekli araç-gereçlere ulaşmakta zorluk yaşamalarının bu temini daha da zorlaştırmaktadır. Fakat öğretmenler kendi imkânları dâhilinde gerekli araç-gereçlere yeterince ulaşmaktadırlar. Sağlığı doğrudan etkileyecek uygulamaların titizlikle takibi gerektiğinden, öğrencilerin tehlike arz eden araç-gereçleri yeterince sağlıklı ve sorunsuz kullanamadıkları anket sonucuna göre saptanmıştır. 4) Atelyelerin ısı, havalandırma, şartlarının uygulama yapmaya çok uygun olduğu; ancak atelye büyüklüğü, araç-gereç ile elektrik-su tesisatı yeterince donanımlı olmadığı söylenebilir. Donanım eksikliğinden ciddi çalışmalar gerektiren müşteri üzerindeki uygulamalar, bu donanımların eksikliğinden gerçekleştirilemediği gözlenmiştir. 5) Öğretmenliğe hazırlayıcı, alanlarıyla ilgili bilgi ve becerinin kazandırıldığı eğitim fakültesinde gerekli niteliklerin yeterince verilemediği söylenebilir. Öğretmenliğin ilk yılı olan stajerlikte güven artırıcı ve yol gösterici olabilecek rehber öğretmenler isabetli seçilemediği söylenebilir. Alandaki gelişmeleri bir nebze takip etmede yardımcı olabileceği düşünülen hizmetiçi eğitim yeterli olmadığı anket sonucuna göre görülmüştür. 6) Alan eğitim programındaki konuların bilimsellik, güncellik, uygulanırlık, işlevsellik düzeyinin yetersizliğinden dersler planlar doğrultusunda işlenemediği gözlenmiştir. Sağlığı doğrudan etkileyecek uygulamaların titizlikle takibi gerektiğinden, öğretmenler atelye derslerinde teneffüs haklarından yererince yararlanamadıkları anketler verilerine göre saptanmıştır. 7) Yönetim öğretmenlere görevleri olmayan işleri yaptırmakta, öğretmenleri ilgilendiren kararlarda emrivaki davranarak, asılsız söylentilere değer vermektedir. Anket sonucuna göre, bazı öğretmenlere ayrıcalıklı davranan yönetim, velilerle yaşadıkları sorunlarda öğretmenlerini sahiplenmediği belirlenmiştir. 8) Bu mesleğin, diğer meslek dallarına kıyasla zor olduğunu düşünmekte olan öğretmenler, bu zorluğu bir nebze azaltacak olan okul sorumluluklarının paylaşımında sıkıntı çektikleri gözlenmiştir. 9) Örneklem gruba giren meslek lisesi öğretmenleri ile mesleki eğitim merkezi öğretmenleri arasında öğrenciler, koordinatörlük, mesleki gelişim, yönetim ile ilgili konularda aynı görüşte oldukları anket verilerine göre belirlenmiştir. Ancak meslek lisesi ile mesleki eğitim merkezi eğitim kurumları farklı öğrenci yapısına sahip olduklarından örneklem gruba giren öğretmenlerin araç-gereç temini ve kullanımı, atelye donanımı, eğitim programı konuları, öğretmenlik ile ilgili görüşleri arasında farklı düşüncede oldukları anket verilerine göre saptanmıştır. 10) Örneklem grubuna giren farklı kıdeme sahip öğretmenlerin öğrenciler, koordinatörlük, araç-gereç sağlanması ve kullanımı, atelye donanımı, mesleki gelişim, eğitim programı konuları, yönetim, öğretmenlik ile ilgili konularda aynı görüşte oldukları anket verilerine göre belirlenmiştir.