Şarkı söylerken bedenin bir eşlik çalgısı olarak kullanılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖMÜRCAN EDEŞ

Danışman: Ülkü Özgür

Özet:

Bu araştırma ile müzik eğitiminde yeni bir yaklaşım olarak beden müziğinin kullanımına dikkat çekilmesi ve kullanımının yaygınlaştırılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmayla, birlikte söylemeyi kolaylaştırmak, koro çalışmasını, müzik derslerini eğlenceli hale getirmek, çocukların beden hareketlerini müzik eğitimine taşıyarak psiko-motor gelişimine katkı sağlamak, dünyada hızla yayılmaya başlayan beden müziğinin ülkemizde gelişimini sağlamak ve yöntemin eğitim dünyasına kazandırılmasına katkı sağlaması hedeflenmektedir. Araştırma kapsamında ele alınan alt problemlerin çözümlenmesi için, hem nicel hem de nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Nicel yöntem olarak gerçek deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu model ve tarama modelleri, nitel yöntem olarak içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında kullanılacak eserler müzik eğitimcilerinin görüşüne sunulan “Uygulama Yapılacak Şarkı Seçki Formu” ile belirlenmiştir. Daha sonra araştırmacı belirlenen şarkılara beden müziği eşlikleri tasarlamış ve 8 haftalık çalışma boyunca deney grubuna öğretmiştir. Aynı şarkılar kontrol grubunda karma yöntemle öğretilmiştir. “Tartım Yineleme Başarı Formu” hazırlanmış ve her iki gruba da öntest-sontest olarak uygulanmıştır. 8 haftalık çalışma sonrasında “Öğrenci Görüşleri Alma Formu” ile öğrencilerin görüşleri alınmıştır. Kontrol ve deney grubu öğrencileri 8 hafta sonunda bir konser vermiştir. Son olarak da deney grubunda yapılan çalışma sürecini özetleyen bir video müzik eğitimcilerine izletilerek, beden müziği eşliği ile şarkı öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre deney grubu öğrencilerinin tartım yineleme başarısında istatistiksel olarak anlamlı yönde artış gözlenmiştir. Çalışma sürecine ilişkin öğrenci görüşlerine bakıldığında öğrencilerin yapılan çalışmaları sevdiği görülmüştür. Deney grubu öğrencilerinin kontrol grubuna kıyasla öğrendiklerini ders dışı zamanlarda çevresiyle paylaştığı görülmüştür. Bulgulardan elde edilen sonuçlar şarkı söylerken bedenin bir eşlik çalgısı olarak

kullanılmasının müzik eğitiminde etkili bir yöntem olabileceğini göstermiştir. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak beden müziğinin kullanımının öneminin algılanabilmesi ve yaygınlaştırılması için, eğitimcilere, müzik eğitim kurumlarına yönelik öneriler sıralanmıştır.

Anahtar Kelimeler :Beden müziği, müzik eğitimi, şarkı söyleme