Yükseköğretim Görsel Sanatlar Eğitiminde Performans Sanatının Kullanılmasına Yönelik Bir Uygulama Örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞBA ÇELEBİ

Danışman: Alev Çakmakoğlu Kuru

Özet:

Bu araştırmanın amacı çağdaş sanat içerisinde önemli bir yere sahip olan Performans Sanatının yükseköğretim görsel sanatlar eğitiminde hem teorik hem uygulama olarak öğrencilere anlatılmasının öğrenci üzerindeki etkisinin ne yönde olacağını tespit etmektir. Araştırma 2015-2016 bahar döneminde Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı’nda eğitim gören 11 öğrenci ile yapılmıştır. Deneysel atölye dersinde eğitim alan dördüncü sınıf öğrencileri ile gerçekleşen çalışma dokuz hafta sürmüştür. Araştırmada nitel ve nicel araştırma desenlerini içeren karma yöntem uygulanmıştır. Araştırma öncesinde Performans Sanatına yönelik genel bilgi düzeyini ölçme amaçlı yapılan ön test ile araştırma sonrasında yapılan son test arasında anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Uygulama öncesinde yapılan Performans Sanatına yönelik ilgi düzeylerini ölçen anket sorularına ilgisiz yanıtlar veren öğrenciler dokuz hafta sonrasında Performans Sanatına karşı olumlu bakış açısı geliştirmişlerdir. Araştırma sürecinde Performans Sanatına yönelik hem teorik hem de uygulamalı işlenen derslerde öğrencilerin derse aktif katılımını sağlamak amacıyla drama yönteminden faydalanılmış bu sayede öğrenciler derste bedenleri ile uygulamalar yapmaya cesaretlendirilmiştir. Dokuz hafta sonunda elde edilen bilgiler doğrultusunda öğrenciler çocuk gözüyle dünya teması, altında kendilerine yakın hissettikleri bir konu başlığı ile çocukların yaşadıkları zorluklara dikkat çeken canlı performans sunumu gerçekleştirmişlerdir. Sergi salonunda gerçekleşen canlı performans sunumundan sonra öğrencilere yapılan sergiye yönelik memnuniyet anketi sonuçlarına ve öğrenci günlüklerine bakıldığında öğrencilerin hepsinin birbirine benzer yanıtlar vererek süreçten

ve sergiden memnun kaldıkları bundan sonra Performans Sanatına karşı daha olumlu tutum içinde olacakları anlaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Çağdaş Sanat, Performans Sanatı, Drama, Görsel Sanatlar Eğitimi