Web 2.0 araçlarının tanıtımının öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartları özyeterliliği ve öğretim teknolojisine yönelik tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA TAŞLIÇAY ARSLAN

Danışman: ÖZDEN DEMİRKAN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Web 2.0 araçlarının tanıtımının öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartlarına yönelik özyeterliklerine ve öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 öğretim yılı Bahar Dönemi Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı, Matematik, Fizik, Kimya ve Biyoloji Öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinden Eğitim Psikolojisi dersini alan ve gönüllülük esasına göre öğretim sürecine katılan 100 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tek gruplu öntest-sontest modeline göre desenlenmiştir. Bu araştırmanın bağımsız değişkeni Web 2.0 araçlarından Powtoon, Emaze, Moovly, Prezi, Kahoot, Socrative, Quizizz, Plickers ve Flipquiz’in tanıtımıdır. Araştırmanın bağımlı değişkenleri ise, öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartlarına yönelik özyeterlikleri ve öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarıdır. Araştırmanın verileri iki farklı ölçek ve kişisel bilgi formu aracılığıyla toplanmıştır. Ölçekler, Şimşek ve Yazar (2016) tarafından geliştirilen eğitim teknolojisi standartlarına yönelik özyeterlik ölçeği ve Metin ve diğerleri (2012) tarafından geliştirilen öğretim teknolojilerine yönelik tutum ölçeğidir. Araştırmada elde edilen veriler araştırmanın alt amaçlarına göre betimsel analizler (aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, frekans) ve ilişkisel (t-testi, etki büyüklüğü testi, tek yönlü vii varyans analizi, Scheffe testi ve korelasyon analizi) istatistiksel tekniklerden yararlanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen veriler SPSS 17.0 programı kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda, Web 2.0 araçlarının tanıtımının öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartlarına yönelik özyeterlik düzeylerinde anlamlı bir artışa sebep olduğu ve bu artışın uygulamada büyük etki değerine sahip olduğu belirlenmiştir. Eğitim teknolojisi standartlarına yönelik özyeterlik ölçeğinin alt boyutlarının tümünde öğretmen adaylarının özyeterlik düzeylerinde anlamlı bir artış olduğu ve bu artışın uygulamada büyük etki değerine sahip olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar, Web 2.0 araçlarının tanıtımının hem ölçek geneli hem de tüm alt boyutlarında öğretmen adaylarının özyeterliklerinde oldukça etkili olduğunu göstermektedir. Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartlarına yönelik özyeterlikleri sontest sonuçlarında ele alınan tüm değişkenler için anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarının karşılaştırılması sonucunda, Web 2.0 araçlarının tanıtımının öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine yönelik tutum düzeylerinde anlamlı bir artışa sebep olduğu bu artışın uygulamada büyük etki değerine sahip olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine yönelik pozitif yöndeki tutumlarını ölçen “Derslerde öğretim teknolojilerinin kullanımına inanma”, “Derslerde öğretim teknolojilerinin kullanımından zevk alma” ve “Öğretim teknolojilerinin faydalarına inanma” alt boyutlarında tutum düzeylerinde anlamlı bir artış olduğu ve bu artışın büyük etki değerine sahip olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar, Web 2.0 araçlarının tanıtımının bu boyutlara ilişkin tutumlarda oldukça etkili olduğunu göstermektedir. Öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine yönelik negatif yöndeki tutumlarını ölçen “Öğretim teknolojilerinin kullanımından zevk almama” ve “Öğretim teknolojilerinin kullanmaya isteksiz olma” alt boyutlarında tutum düzeylerinde anlamlı bir düşüş olduğu ve bu düşüşün büyük etki değerine sahip olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular, öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerini kullanırken zevk almaya ve öğretim teknolojilerini kullanmaya istekli olmaya yönelik tutumlarının arttığını göstermektedir. Öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine yönelik tutumları sontest sonuçlarına göre internet erişim olanağı değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşırken, ele alınan diğer değişkenler için anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartlarına yönelik özyeterlikleri ile öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarının öntest ve sontest puanları arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi yapılmıştır. Bu analiz sonucunda; öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartlarına yönelik özyeterlikleri ile öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarının öntest sonuçları arasında anlamlı, pozitif ve yüksek düzeyde bir ilişki belirlenirken, sontest sonuçları arasında anlamlı, pozitif ve orta düzeyde bir ilişki belirlenmiştir. Sonuç olarak, Web 2.0 araçlarının tanıtımı sonrasında öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartlarına yönelik özyeterliğinin öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde kestirilebildiği söylenebilir.