Dijital okuryazarlık hakkında lise öğrencilerinin kendilerine ve anne-babalarına yönelik görüşleri Kırıkkale ili örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASİN ÖZTÜRK

Danışman: YUSUF BUDAK

Özet:

Bu araştırma, dijital okuryazarlık hakkında lise öğrencilerinin kendilerine ve anne-babalarına yönelik görüşlerini belirlemek ve bu görüşleri belirli değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak incelemek amacıyla ilişkisel tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kırıkkale ilinde öğrenimine devam eden lise öğrencileri arasından çok aşamalı küme örnekleme yöntemiyle seçilen 500 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler “Dijital Okuryazarlık Değerlendirme Ölçeği” ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde dağılımın normalliklerine göre Bağımsız Örneklem t-testi, Bağımsız Örneklem Tek Boyutlu Anova testi, Kruskal Wallis H-testi ve Eşleştirilmiş Örneklem t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; lise öğrencileri kendilerini “Çok Yeterli” düzeyde dijital okuryazar olarak değerlendirmektedir. Lise öğrencilerinin kendilerine yönelik dijital okuryazarlık değerlendirmeleri cinsiyet ve aile gelir düzeyi açısından anlamlı farklılık gösterirken; yaş ve okul türü açısından anlamlı farklılık göstermemektedir. Lise öğrencileri anne-babalarını vii ise “Orta Yeterli” düzeyde dijital okuryazar olarak değerlendirmektedir. Lise öğrencilerinin anne-babalarına yönelik dijital okuryazarlık değerlendirmeleri öğrencilerin yaşına, okul türüne, aile gelir düzeyine; değerlendirilen anne-babanın cinsiyetine, yaşına, çalışma durumuna ve eğitim düzeylerine göre anlamlı farklılık gösterirken öğrencilerin cinsiyeti açısından anlamlı farklılık göstermemektedir. Lise öğrencilerinin kendilerine ve anne-babalarına yönelik dijital okuryazarlık değerlendirmeleri karşılaştırıldığında ise dijital okuryazarlık bakımından lise öğrencilerinin kendilerini anne-babalarından daha olumlu değerlendirdiği sonucuna ulaşılmıştır