Tekerleme Öğretiminin Anadolu Liselerinde Almanca'yı İkinci Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Almanca Sesletim Becerilerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Züleyha Evren

Danışman: ŞERİF ORUÇ

Özet:

Bu çalışmanın amacı, derslerde tekerlemeler kullanarak, Almancayı ikinci yabancı dil olarak öğrenen Anadolu Lisesi öğrencilerinde fonolojik farkındalığın oluşmasını sağlamak ve bu uygulamanın öğrencilerin sesletim becerilerine olan olumlu etkisini ortaya koymaktır. İkinci yabancı dil derslerinde sözcüklerin, öğrenci tarafından hedef dilde doğru telaffuz edilmesi için ders kitabında sunulan etkinliklerin yetersiz olduğu ve telaffuz çalışmalarına yönelik etkinliklere derslerde yeterince zaman ayrılmaması düşüncesinden yola çıkarak tekerlemelerin telaffuza ve dil öğrenimine etkilerini konu edinmiş araştırmalar incelenmiş tekerleme öğrenmenin öğrencilere hedef dilde telaffuz hatalarını düzeltmeye yardımcı olabileceği fikri belirmiştir. Yapılan çalışmada Anadolu Lisesi İkinci Yabancı Dil Almanca öğrencileriyle Tek Grup Öntest Sontest Modeli uygulanmıştır. Öntest'te, Almancada bulunan ve yazılışı Türkçedekinden farklı olan dört ses belirlenerek öğrencilere bir paragraf okutulmuş, doğru okuma frekansları kaydedilmiş, öğrencilerle bu dört ses için altı hafta süreyle (haftada 20 dak.) tekerleme çalışması yapılmıştır. Süre sonunda yapılan Sontest'te öğrencilere içerisinde aynı seslerin geçtiği, ancak daha önce karşılaşmadıkları kelimelerin kullanıldığı cümleler okutulmuştur ve doğru okuma frekansları kaydedilmiştir. Elde edilen sonuçlar, her ses için doğru okuma frekanslarında artış olduğunu göstermiştir. Son olarak öğrencilere kapalı uçlu sorulardan oluşan bir anket uygulanmıştır. Anket sonuçları da tekerleme çalışmasının, öğrencilerin fonolojik farkındalık kazanmalarına ve telaffuz hatalarını düzeltmelerine olumlu etkisi olduğunu ortaya koymuştur.