STEM UYGULAMALARI İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ 7E ÖĞRENME MODELİ'NİN 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÇAĞRI GÜVEN

Danışman: MAHMUT SELVİ

Özet:

Bu araştırmanın amacı STEM uygulamaları ile zenginleştirilmiş 7E Öğrenme Modeli'nin 5. sınıf öğrencilerinin ''Elektrik Devre Elemanları'' ünitesine yönelik başarılarını, üst ve alt düzey düşünme becerileri basamaklarındaki başarılarını, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi'nin (YBT) bilişsel süreç boyutunun her bir basamağındaki başarılarını ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığına etkisini tespit etmektir. Araştırmanın deneysel deseni, ön test-son test-kalıcılık testi kontrol gruplu yarı deneysel desendir. Araştırmanın örneklemi, bir devlet okulunda öğrenim gören 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Deney grubu 22, kontrol grubu 18 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilmiş açık uçlu ve çoktan seçmeli sorulardan oluşan Başarı Testi (BT) veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Başarı testi hem deney hem de kontrol grubuna ön test, son test ve kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Beş hafta süreyle deney grubunda STEM uygulamaları ile zenginleştirilmiş 7E Öğrenme Modeli temelli öğretim, kontrol grubunda ise 7E Öğrenme Modeli temelli öğretim gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nihayetinde ulaşılan verilerin vi vii analizi için parametrik ve nonparametrik testler uygulanmıştır. Başarı testinden elde edilen verilerin analizinde deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin başarı puanları, alt ve üst düzey düşünme becerilerindeki başarı puanları benzer artmıştır. Her iki öğretim arasında işaret edilen değişkenlerde istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir. YBT'nin bilişsel süreç becerilerinden Hatırlama ve Anlama basamağı için kalıcılık test aşamasında deney ve kontrol grupları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark belirlenmiştir. Deney grubunda gerçekleştirilen öğretim, kontrol grubunda gerçekleştirilen öğretime göre öğrencilerin bilişsel süreç becerilerinden Hatırlama ve Anlama basamaklarının hatırlanmasında daha etkili olduğu belirlenmiştir. YBT'nin bilişsel süreç becerilerinden Uygulama, Çözümleme, Değerlendirme ve Yaratma basamağı için son test ve kalıcılık test aşamalarında deney ve kontrol grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir. Hem deney hem de kontrol grubunda gerçekleştirilen öğretimin öğrencilerin bilişsel süreç becerilerinden Uygulama, Çözümleme, Değerlendirme ve Yaratma basamaklarının gelişiminde benzer etkiye sahip olduğu belirlenmiştir.