TÜRKİYE’DE YARATICI DRAMA YÖNTEMİYLE DİL EĞİTİMİ KONULU LİSANSÜSTÜ ARAŞTIRMALARIN EĞİLİMLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BİLGE ESKİ

Danışman: Kemalettin Deniz

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Türkiye‟de yaratıcı drama yöntemiyle dil eğitimi konulu 1999-2019 yılları arasında yapılan lisansüstü çalışmaların eğilimlerini belirlemektir. Araştırmada, içerik analizi yoluyla incelenecek çalışmaların yapıldıkları üniversiteler ve yıllar, kullanılan araştırma yöntemleri, çalışılan ana konular, örneklem grubu ve sayıları konusunda dil eğitimi araştırmacılarına bilimsel bilgi sunması, bu alanda yapılacak çalışmalara katkı sağlayacaktır. Çalışma nitel araştırma olarak tasarlanmış, doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Türkiye‟de yaratıcı drama yöntemiyle dil eğitimi konulu 1999-2019 yılları arasında yapılan 79 lisansüstü çalışma araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. İncelenen tezlerin ana konu açısından; söz varlığı, konuşma ve yazma ile ilgili konularda yoğunlaştığı saptanmıştır. Tezler en çok Gazi Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi ve Çağ Üniversitelerinde yapılmıştır. Tezlerin yıllara göre dağılımına bakıldığında ise, en çok tezin 2018 yılında yapıldığı tespit edilmiştir. Çoğunlukla nicel yöntemlerin tercih edildiğini, nitel araştırma yöntemine ilginin az olduğunu söylemek mümkündür. Yöntem ve konu açısından özgün, Türkiye‟deki dil eğitim yöntemlerine yönelik çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır.


Anahtar Kelimeler : Yaratıcı drama, drama, dil eğitimi, İngilizce eğitimi, Türkçe eğitimi, eğilim araştırması