Hemşirelik öğrencilerinde öz-etkililik-yeterlilik algısı ve sınav kaygısı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİFE KEVSER SARPKAYA

Danışman: Satı Demir

Özet:

Tanımlayıcı tipteki bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlik algısı ve

sınav kaygısının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini

Ankara il merkezinde bulunan dört devlet üniversitesinde okuyan 1046 hemşirelik

öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmanın yürütüldüğü okullardan yazılı izin, üniversitenin etik

komisyonundan onay ve öğrencilerden yazılı bilgilendirilmiş onam alınmıştır. Veriler

Öğrenci Bilgi Formu, Öz-Etkililik-Yeterlik Ölçeği ve Westside Sınav Kaygısı Ölçeği ile

Nisan-Mayıs 2018 tarihleri arasında toplanmıştır. Öğrencilerin % 25,1’i 1.sınıf, % 23,2’si

2.sınıf, % 24,7’si 3.sınıf ve % 27’si 4.sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin % 49,6’sının

akademik başarı ortalaması 3 ve üzeri olup % 57,6’sı hemşirelik bölümünü isteyerek

seçmiş ve % 68,6’sı akademik başarıyı orta düzeyde algılamaktadır. Öğrencilerin ölçek

puan ortalamaları öz-etkililik-yeterlik ölçeği için 83,35±12,45 (min=37; max=115),

westside sınav kaygısı ölçeği için 31,87±8,63 (min=11; max=55)' dur. En az 1 hobisi

bulunanlar ve algılanan akedemik başarısı yüksek olan öğrencilerin öz-etkililik-yeterlik

ölçeği puan ortalamaları daha yüksektir. Akademik ortalama, haftalık ders çalışma saati ile

öz-etkililik-yeterlik ölçeği puanları arasında pozitif ve westside sınav kaygısı ölçeği

puanları arasında negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Otoriter anne tutumu, ilgisiz baba

tutumu, hemşireliği isteyerek tercih etmeme ve düşük akademik başarı algısı öğrencilerde

sınav kaygısını artırmaktadır. Aynı zamanda öz-etkililik-yeterlik düzeyi azaldıkça da sınav

kaygısı artmaktadır. Bu nedenle öğrencilerin ders çalışma saati ve hobi edinme davranışları

geliştirilerek öz-etkililik-yeterlik algısı artırılabilir. Öz-etkililik-yeterlik algısının artması

ve demokratik ebeveyn tutumu öğrencilerin sınav kaygısını azaltabilir.

Anahtar Kelimeler : Sınav Kaygısı, Hemşirelik öğrencileri, Öz-Etkililik-Yeterlik