Dijital Hikâye Anlatım Yönteminin İngilizce Kelime Dağarcığı ve Okuma Becerilerinin Gelişimine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FIRAT AKDOĞAN

Danışman: YUSUF BUDAK

Özet:

Bu çalışmanın amacı dijital hikâye anlatım yönteminin Türkiye’de bir vakıf üniversitesinde İngilizce hazırlık okulunda okuyan öğrencilerin kelime dağarcığı ve okuma becerileri gelişimine olan etkisini incelemek ve bu uygulamaya yönelik öğrenci görüşlerini belirlemektir. Bu nedenle araştırmada bir yandan deneysel yöntem uygulanmış ve diğer yandan deneysel yöntemle elde edilen bulgular nitel verilerle desteklenerek karma yöntem uygulanmıştır. Dijital Hikâye Anlatım yöntemi uygulanan deney grubu sınıfında yer alan öğrencilerle üniversite İngilizce hazırlık okulu öğretim programında önerilen yöntemin uygulandığı sınıftaki öğrencilerin İngilizce okuma becerileri ve kelime dağarcığının gelişimine ilişkin başarıları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmada ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desen ve iki veri toplama aracı kullanılmıştır. Bu araçlardan birincisi çalışmanın başında ve sonunda kontrol ve deney gruplarına uygulanan başarı testidir. Başarı testi 70 soru içermektedir. Bu soruların 35’i İngilizce kelime dağarcığının diğer 35’i ise İngilizce okuma becerilerinin ölçülmesine yöneliktir. Diğer ölçme aracı ise deney grubu öğrencilerine uygulanan öğrenci görüşme formudur. Nicel bulguların çözümlenmesi için bağımlı ve bağımsız örneklem (t) testleri kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümünde içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre dijital hikâye anlatım yöntemi uygulanan deney grubu sınıfında yer alan öğrencilerle ilgili eğitim programında önerilen yöntemin uygulandığı kontrol grubu sınıfındaki öğrencilerin kelime dağarcığı başarıları, okuma becerileri başarıları ve toplam başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark oluştuğu gözlenmiştir. Nitel verilerinden elde edilen sonuçlara göre öğrenciler süreçten memnun kaldıklarını, v uygulamanın genel anlamda İngilizce dil becerilerini aktif bir şekilde kullanmalarını gerektirmesi sebebiyle yararlı olduğunu, süreçte kullanılan Google ve Microsoft araçlarının dijital hikâye yaratma, dosya paylaşımı ve iletişim konularında yardımcı olduğunu vurgulamıştır. Aynı zamanda bu uygulamayı yenilikçi ve dikkat çekici bulduklarını bildirmişler, bu uygulamanın geleneksel sınavlara alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak kullanılabileceğini öne sürmüşlerdir. Bu sonuçlar bağlamında dijital hikâye anlatım yönteminin öğrencilerin kelime dağarcığını, okuma becerilerini ve kelime ile okuma toplam başarılarını geliştirmek için etkili bir araç olarak kullanılabileceği söylenebilir. Öğrenci görüşlerinden yapılan çıkarıma göre dijital hikâye hazırlanacak konunun uygulamayı yapacak kişi tarafından belirlenmesinin süreci daha verimli kılabileceği, dijital hikâye anlatım yönteminin uygulanması için gereken desteğin sağlanmasının okuma becerileri ve kelime dağarcığı gelişimini destekleyebileceği ve bu yöntemin farklı disiplinlerde de uygulanmasının yararlı olabileceği söylenebilir.