Çizgi Filmlerin, Görsel Sanatlar Dersi Alan Öğrenci Çalışmalarına Etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HANDE CANATAN

Danışman: Çağatay Akengin

Özet:

Bu araştırmada çizgi filmlerin ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin görsel sanatlar çalışmalarına

etkilerinin olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma; Ankara İli Cebesoy İlkokulunda iki

sınıfta yer alan 31 öğrenci üzerin de uygulanmıştır. Araştırmanın amacına ulaşması

açısından iki ayrı sınıfa uygulama yapılmıştır. Bir sınıfa çizgi filmin konusu paragraf

şeklinde yazılı olarak verilmiş, diğer sınıf öğrencilerine kısa bir çizgi film izletilerek

görselleştirme sağlanmıştır. Öğrencilerin çizgi filmi okul ortamında izleyerek ve izlemeyen

grubun okul ortamında konuyu okuyarak, görsel sanatlar dersindeki çalışmaları mekân,

karakter , obje, konu ve renk açısından ne ölçüde etkilediği incelenmek istenmiştir. Son

test kontrol grupl u seçkisiz desen ve doküman inceleme yöntemleri kullanılan bu

çalışmada elde edilen veriler öğrenci çalışmaları ve uzman görüşleri ile elde edilmiştir.

Araştırmada 4A ve 4B sınıflarının öğrenci çalışmaları incelendiğinde özellikle filmi

izleyen grup olan 4B sınıfının çalışmalarında karakter benzerliğinin, konuya uygunluğun,

hareketlerin ,mekanın ve renklerin daha etkili kullanıldığı görülmüş olup bununla beraber

bazı öğrencilerin çalışmalarında filme benzetme kaygısı güttükleri görülmüştür. Bu durum

diğer grup ile karşılaştırıldığında filmi izleyen gruptaki öğrencilerin karakter seçimi başta

olmak üzere mekân, konu , resmin tamamlanması ve renk ögeleri açısından daha etkili

çalışmalar yaptığı sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler

Görsel Sanatlar Dersi, Çizgi Film