Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HANDE CANATAN
Danışman: Çağatay Akengin
Özet:
Bu araştırmada çizgi filmlerin ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin görsel sanatlar çalışmalarına
etkilerinin olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma; Ankara İli Cebesoy İlkokulunda iki
sınıfta yer alan 31 öğrenci üzerin de uygulanmıştır. Araştırmanın amacına ulaşması
açısından iki ayrı sınıfa uygulama yapılmıştır. Bir sınıfa çizgi filmin konusu paragraf
şeklinde yazılı olarak verilmiş, diğer sınıf öğrencilerine kısa bir çizgi film izletilerek
görselleştirme sağlanmıştır. Öğrencilerin çizgi filmi okul ortamında izleyerek ve izlemeyen
grubun okul ortamında konuyu okuyarak, görsel sanatlar dersindeki çalışmaları mekân,
karakter , obje, konu ve renk açısından ne ölçüde etkilediği incelenmek istenmiştir. Son
test kontrol grupl u seçkisiz desen ve doküman inceleme yöntemleri kullanılan bu
çalışmada elde edilen veriler öğrenci çalışmaları ve uzman görüşleri ile elde edilmiştir.
Araştırmada 4A ve 4B sınıflarının öğrenci çalışmaları incelendiğinde özellikle filmi
izleyen grup olan 4B sınıfının çalışmalarında karakter benzerliğinin, konuya uygunluğun,
hareketlerin ,mekanın ve renklerin daha etkili kullanıldığı görülmüş olup bununla beraber
bazı öğrencilerin çalışmalarında filme benzetme kaygısı güttükleri görülmüştür. Bu durum
diğer grup ile karşılaştırıldığında filmi izleyen gruptaki öğrencilerin karakter seçimi başta
olmak üzere mekân, konu , resmin tamamlanması ve renk ögeleri açısından daha etkili
çalışmalar yaptığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Görsel Sanatlar Dersi, Çizgi Film