Okul Öncesi Eğitim Dönemindeki Çocuklar İçin Çoklu Zeka Kuramına Göre Düzenlenmiş Bir Grafik Tasarım Programına İlişkin Kuramsal Altyapı Çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gözde Gültekinler

Danışman: ALPER ÇALGÜNER

Özet:

Okul öncesi eğitim programları temel olarak 36-66 aylık çocuklara yöneliktir ve çocuk merkezlidir. Eğitim etkinliklerinin sistemli ve düzenli bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için önceden gerekli hazırlıkların ve planların özenle yapılması gereklidir. Bu planlamanın içinde sözcüklerin yanı sıra, kavramların öğretilmesi büyük önem taşımaktadır. Hangi kavramların nasıl öğretilebileceği ve ne gibi kaynak, araç-gereç ve materyalin kullanılacağı bu aşamada önemli bir sorun olarak ön plana çıkmaktadır. Görsel malzemenin yalın, açık ve anlaşılır biçimde çözümlenmiş olması, çocukların kavramları öğrenmelerinde ve düşüncelerinin açıklık kazanmasında etkili olmaktadır. O nedenledir ki, kavram öğretmeye yönelik olarak oluşturulacak resimli materyallerin ve grafiklerin çocuğun yaşına, gelişim özelliklerine, ilgi ve gereksinimlerine uygun olması; hayal dünyasını geliştirecek özellikleri taşıması gerekmektedir. Bu çalışma kapsamında çocuklar ile yürütülen çalışmalarda her bireye, amacına yönelik olarak aynı tasarım elemanları ve materyalleri verilmiştir. Çalışma ile çocuklara verilen grafik eğitimin faydalarının yapılan uygulama çalışmaları ile gözlenmesi amaçlanmaktadır. Bu süreçte, söz konusu yaş grubunun eğitimi üzerinde belirleyici bir etken olan görsel materyalden de yararlanılmıştır. Etkinlik saatleri dahilinde uygulanan bu grafik çalışmalar Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programı etkinlik planı ve Çoklu Zeka Kuramı görsel uzamsal zeka etkinlikleri dikkate alınarak yürütülmüştür. Grafik çalışmalar 2012-2013 eğitim-öğretim yılı içinde özel bir anaokulunda uygulanmıştır. Geliştirilen yedi haftalık grafik eğitim programı, bir okul öncesi eğitmen ve bir grafik tasarım uzmanı tarafından uygulanmıştır. Bu araştırmanın gerek mevcut okul öncesi eğitim etkinlik programının yeterlilik düzeyinin sorgulanmasını sağlayacak, çoklu zeka kuramına dayalı aktivitelerle donatılmış yeni bir program geliştirmeye yönelik adım olması, uzman dahilinde uygulanan grafik çalışmaların etkinlik programına uygulanma örneğinin bir ilk olması açısından önemli olduğu görülmektedir. Bu araştırmanın, benzer konularda çalışmak isteyen okul öncesi ve grafik tasarım eğitimi araştırmacılarına ışık tutacağını, yeni çalışmalara yol açarak söz konusu yaş grubundaki çocuklara daha iyi ve kaliteli bir eğitim sunmasına yardımcı olacağı öngörülmektedir.