İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEME ÖĞRENCİLERİNİN MÜZİK DERSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGI VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şenol AFACAN

Danışman: ÜLKÜ ÖZGÜR

Özet:

Bu araştırmanın amacı; ilköğretim ikinci kademede yer alan 6 ve 7.sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik öz yeterlilik algı ve tutumlarını değerlendirmektir. Bu araştırmada, betimsel yöntem içerisinde yer alan tarama modeli kullanılmıştır. Tarama modelleri, geçmişte ya da halen var olan bir durumu var olduğu şekliyle betimlemeyi amaçlayan bir araştırma yaklaşımıdır. Araştırma, 2008-2009 eğitim öğretim yılı içerisinde Kırşehir ilinde bulunan, üstorta- alt sosyoekonomik çevrenin okullarını temsil eden A, B ve C ilköğretim okulunda gerçekleşmiştir. Araştırmanın evrenini, Kırşehir il merkezinde bulunan ilköğretim okullarının 6 ve 7. sınıf öğrencileri, örneklemini ise belirtilen okullarda öğrenim gören 6 ve 7. sınıf öğrencilerinden 316 öğrenci oluşturmuştur. Örneklemden veri toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilen ve cronbach alpha iç tutarlılık katsayısı 0.943 olarak tespit edilen Müzik Dersi Öz Yeterlilik Ölçeği ile Prof. Dr. Ayfer Kocabaş'ın geliştirdiği ve cronbach alpha güvenirlik katsayısı araştırmacı tarafından 0.75 olarak bulunan Müziğe İlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel istatistik, İlişkisiz Örneklemler İçin Tek Faktörlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA), İlişkisiz (Bağımsız) Örneklemler İçin T-Testi, Kruskal Wallis H-Testi, Mann Whitney U-Testi, Spearman-Brown korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmada şu sonuçlar elde edilmiştir: 1. İlköğretim 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin genel olarak müzik dersine yönelik öz yeterlilikleri yüksek düzeydedir. 2. İlköğretim 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik öz yeterlilikleri ile okulun içinde bulunduğu sosyoekonomik çevre arasında anlamlı bir ilişki yoktur. 3. Kız ve erkek öğrencilerin müzik dersine yönelik öz yeterlilikleri arasında anlamlı düzeyde bir farklılık olduğu bulunmuştur. 4. 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik öz yeterlilik algıları arasında anlamlı düzeyde bir farklılık vardır ve bu farklılık 6. sınıf öğrencilerinin lehinedir. 5. İlköğretim 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin genel olarak müzik dersine ilişkin tutumları olumludur. 6. Öğrencilerin tutum ölçeğinden aldıkları puanların, okulların içinde bulunduğu sosyoekonomik çevreye göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. 7. Kız ve erkek öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumları arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur ve bu anlamlı farklılık kız öğrencilerin lehinedir. 8. Öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumları ile sınıf değişkeni arasında anlamlı bir farklılık vardır ve bu anlamlı farklılık 6. sınıf öğrencilerinin lehinedir. 9. Öğrencilerin müzik dersine yönelik öz yeterlilikleri ve tutumları onların bazı demografik özelliklerine göre farklılıklar göstermektedir. Ayrıca, öğrencilerin müzik dersine ilişkin öz yeterlilik algı ve tutum puanları arasında orta düzeyde, pozitif bir ilişki; müzik dersi akademik başarıları ile öz yeterlilik puanları arasında orta düzeyde, pozitif bir ilişki ve müzik dersi akademik başarıları ile tutum puanları arasında yüksek düzeyde, pozitif bir ilişki olduğu ve bu ilişkilerin istatistiksel açıdan anlamlı olduğu tespit edilmiştir.