Görme Engelli Öğrenciler İçin Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri Değerlendirme Aracının Geliştirilmesi YÖBDA


Creative Commons License

Doğanay Bilgi A., Arslantekin B. (Yürütücü), Akı E.

TÜBİTAK Projesi, 2014 - 2016

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2014
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2016

Proje Özeti

Görme yetersizliğinin yarattığı en önemli sorunlardan birisi hareket özgürlüğünün kısıtlanmasıdır. Tarihte yönelim ve bağımsız hareketle ilgili ilk çalışmalar, İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra yaralanan askerler için başlamıştır. 1970’li yıllarda, etkili ve güvenli hareket etmeyi sağlayacak bağımsız hareket becerilerine son şekli verilmiştir. Yurt dışında bu becerilere ve navigasyon sistemlerine yönelik çok sayıda araştırma bulunmaktadır. Ancak Türkiye’de yönelim ve bağımsız hareket becerilerinin öğretimine yönelik bilimsel araştırmalar; bir tez ve makale ile sınırlıdır. Ülkemizde öğrencilerin yönelim ve bağımsız hareket becerilerindeki performans düzeylerinin belirlenmesine yönelik standart değerlendirme araçları bulunmamaktadır. Yönelim ve bağımsız hareket öğretimiyle ilgili sistematik öğretim etkinlikleri, proje yürütücüsünün çabalarıyla sürdürülmektedir. Uzman olmayan kişiler tarafından verilen kurslarda hatalı uygulamalara yer verildiği gözlenmektedir. Bu durum görme yetersizliği olan kişilerin tehlikelerle karşılaşmasına neden olur. Çocuklar, aşırı korumacı bir çevrede başkalarına bağımlı bir hayat sürdürür. Hareket edemediğinde, kendini uyarmak için stereotipik davranışlar sergiler. Hareketsiz yaşam yüzünden; dil, bilişsel ve psikomotor gelişim (duruş ve yürüyüş) ile ilgili sorunlar yaşar. Kazalarla karşılaşmamak, güvenli hareket edebilmek için ellerini ileriye uzatma, yavaş adımlarla yürüme gibi yürüyüş stilleri geliştirir. Yönelim ve bağımsız hareket becerileri öğretilmeyen kişinin, ilerleyen yaşlarda da başkalarına bağımlılığı devam eder. Hareket etmekten korkar ve yönelim/bağımsız hareket becerilerini bilmediği için, karşıdan karşıya geçerken arabanın çarpması gibi kazalarla karşılaşabilir. Hayati derecede önemli yönelim ve bağımsız hareket becerilerinin kazandırılması için okullarda da sistemli öğretim etkinliklerine yer verilmediği gözlenmektedir. Görme yetersizliğinden etkilenen bireyler, bağımsız hareket için hem çevredeki görmeye, kinestetik algıya, işitmeye, dokunmaya dayalı ipuçlarını değerlendirmek, hem de bu ipuçlarını temel alarak gerekli bağımsız hareket becerilerini kullanmak zorundadır. Yönelim ve bağımsız hareket becerilerini kullanan kişilerin özgüveni artar, sosyal kabulü kolaylaşır ve toplumla bütünleşir. Bu nedenlerle eğitimcilerin en önemli görevlerinden birisi, görme yetersizliği olan bireylerin yönelim ve bağımsız hareket becerilerini arttırmak olmalıdır.

Projenin temel amacı, görme engelli öğrencilerin yönelim ile bağımsız hareket becerilerindeki düzeylerinin değerlendirilebilmesi için standardize edilmiş değerlendirme aracını (YÖBDA) geliştirmektir. Bu çalışmanın üç temel iş paketi vardır. Birincisi standart yönelim ve bağımsız hareket değerlendirme aracını geliştirme, ikincisi ölçme aracı için norm değerlerinin belirlenmesi, üçüncüsü ise yaygınlaştırma (Web sitesinin geliştirilmesi vb.) aşamalarıdır. Değerlendirme araçlarının (YÖBDA) geliştirilmesi için yürütülecek standart yönelim ve bağımsız hareket değerlendirme aracını geliştirme ve ölçme araçlarının norm değerlerinin belirlenmesi çalışmaları birbirini izleyen iki çalışma olarak tanımlanmaktadır. Yaygınlaştırma aşamasında web sitesinin hazırlanmaya başlaması, birinci aşamanın hemen bitiminde başlayacaktır. Süreç içinde interaktif Web sitesi geliştirilecek, YÖBDA geliştirme örnekleri ve materyalleri paylaşılarak Türkiye geneline yaygınlaştırılması sağlanacaktır.

         Konuyla ilgili ilk ve en kapsamlı araştırma, bu proje ile gerçekleştirilecektir. Proje ekibi, bir proje yürütücüsü ve iki alan uzmanı öğretim üyesi, ergoterapi anabilim dalı öğretim üyesi ve bir de ölçme ve değerlendirme anabilim dalı öğretim üyesinden oluşmaktadır. Önerilen projenin üç temel iş paketinin 24 ayda tamamlanması planlanmaktadır. Proje yürütücüsü ve araştırmacılar, araştırmanın bütün aşamalarında yer alacaktır.

         Proje sonunda YÖBDA Milli Eğitim Bakanlığı’na da rapor olarak sunulacaktır. Bilimsel bulguların alan yazınla paylaşılması sürecinde, proje sürecinin tamamlanmasının ardından çalışma sonuçları raporlaştırılacak (el kitabı), ulusal ve uluslararası kongrelerde araştırma sonuçları sunulacak ve hazırlanacak makaleler ile ulusal/uluslararası alan yazında bulgular paylaşılacaktır. Projenin, alanda yapılacak diğer araştırmalara da ışık tutacağı düşünülmektedir. Projede geliştirilecek YÖBDA’nın, Mesleki Yeterlik Kurumu tarafından üniversitelerin ve sivil toplum kuruluşlarının işbirliğiyle hazırladığı, “Yönelim ve Bağımsız Hareket Eğitmeni” yeterliliklerinin kazandırılmasında ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafından açılacak hizmet içi kurslarda kullanılması sağlanabilecektir.